Nu när Threads är här så har vi två utmanare till Twitter på plats. Frågan är om någon av dem har kraften att på allvar etablera sig? Sociala medier är ju på ett sätt lite likt att skaffa sig nya bekanta. Man måste investera en hel del av sig själv för att "lyckas".
Jag var ganska aktiv på Twitterunder en period i dessa barndom och några år framåt. Sedan blev det allt mindre egna inlägg och mer en form av omvärldsanalys. Idag tycker jag Twitter är bedrövligt. När Bluesky började växa hoppade jag in där men har inte riktigt kommit igång. Många väldigt tillgjorda inlägg där som besvaras med tillgjorda kommentarer.
Frågan är om Threads kan vara något att testa? För mig har de en uppförsbacke i och med att det är Meta som står bakom. De har ju lyckats halvt förstöra både Fb och Insta så vad säger att de skulle kunna drifta Threads? Men min största invändning är att jag drar mig för att investera i ytterligare en social kanal. Hur tänker ni? Vad tror ni om Bluesky och Threads framtid? Mastodon har jag inte nämnt då jag inte träffat på en enda livs levande person som använder det.
Jag kan inte släppa att Bluesky(och Mastodon) verkar vara den som har en ägarstruktur som gör den lämpligast att engagera sig på, men till slut avgörs det ju av vilka andra som är var och hur plattformen sköts.
Jag är försiktigt positiv till Threads. Den plattformen har både kraften och enkelheten att få många användare från vilt skilda grupper.
Sedan är det väl inte bra att det är Meta som ligger bakom och blir ännu mer dominerande.
Bluesky tycker jag är helt ointressant. Det mesta jag sett där är helt nonsens och ointressant.
Mastodon har jag bara för att följa technyheter och har blivit den stora Twitter ersättaren för Apple sfären.
Så det är nog lite upp till var och en vad som passar en bäst och vilka intressen man har.
För mig är Instagram ett ställe att följa musik, drycker/cocktail, design och nöjen. Alltså saker som är åt det visuella formatet.
Mastodon tecknyheter och på Threads försöker jag få till en plattform för grejer som jag följde på Twitter vilket jag tycker funkar helt okej så här långt.
Sedan får vi väl se hur det utvecklar sig. Tycker det är för tidigt att se hur det här nya plattformarna kommer utveckla sig. Allt detta har ju hänt under senaste året.
Jag är lite inne på att avsluta alla sociala medier. Det har varit avkopplande varje gång jag har tagit en paus. Leker lite på Bluesky nu och sen får jag se hur jag gör.
U.S. ad revenue dropped by 78% in December 2022 compared with the same month the previous year, the steepest monthly decline since the acquisition, according to ad analytics firm Guideline, which tracks advertising spending data from major ad agencies.
Då är väl du den ende. Var och en blir salig på sin tro... Antalet botar, mängden reklam, påverkanskonton, tonen - ja det var några saker där Twitter blivit sämre.
Minns att jag satt på en Appple grej om programering, i december 2006, då jag såg twitter första gången. Minns inte om jag skapade något konto då men inte så långt efter i alla fall. Tog bort kontot iom elons övertagande.
Jag hoppade på Twitter 2010 och min upplevelse då var att det bara hade funnits i något år och var extremt lite använt. När jag hoppade på tåget måste det ju varit i en tid där det blev mer allmänt använt. Men ni som var före 2009 måste ju varåt en ganska liten grupp av svenskar, eller?