Allt som händer runt Elon Musks X (tidigare Twitter)

Ja vad tänker ni om twitter om ett år, hur ser det ut då kring mediat?
Och hur går det för Tesla nu när Musk skaffar sig ett nytt barn/projekt, kommer han kunna hålla uppe fokus på flera projekt eller är det så att tesla är såpas självgående så Musk blev uttråkad och behövde nått nytt?

På vilket sätt kommer det påverka yttrandefriheten negativt?

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Men det känns som att Twitter inte haft en riktning senaste åren.
Tycker det skall bli intressant och se hur han agerar och är inte speciellt rädd för att han skall göra något galet.
Kanske blir bra!

2 gillningar

Blir ju också intressant hur det blir med tredjepartsappar som Tweetbot och liknande.
Jag har aldrig använt den officiella Twitter-appen.

Måste lyssna på podden @esse länkar till ikväll. Men jag har fattat det som att Musk är yttrandefrihetsfundamentalist. Alla fundamentalister brukar hamna fel. Men nu tror jag utan att vet om Musk i detta fall.

Från sajten:
image

Elon Musk lyckades ikväll med vad som många bara skrattade åt för någon vecka sedan – köpa Twitter.

Priset landade på 44 miljarder dollar vilket var 52,20 dollar per aktie.

Till en början var Twitters styrelse mycket negativa till att Elon Musk skulle tillskansa sig bolaget. Men efter indikationer från att detta verkar vara vad flertalet aktieägargrupper ville så gick man med på det hela.

Elon Musk har sett Twitter som en bastion runt yttrandefrihet men samtidigt varit orolig över var plattformen varit på väg.

“Free speech is the bedrock of a functioning democracy, and Twitter is the digital town square where matters vital to the future of humanity are debated,”

Men han vill också göra det tekniskt bättre och fortsätter:

“I also want to make Twitter better than ever by enhancing the product with new features, making the algorithms open source to increase trust, defeating the spam bots, and authenticating all humans. Twitter has tremendous potential – I look forward to working with the company and the community of users to unlock it.”

Vad det här innebär för exempelvis Donald Trump som skickades ut med huvudet före från Twitter i början av förra året återstår att se.

Via Cision.

Gänget som byggde upp Paypal tillhör ju de där som menar att yttrandefrihet framförallt handlar om att få kränka andra. Elon Musk har ju hålt sig lite passiv där men han har väl insinuerat att hela “woke-rörelsen” är lite tramsig i hans bok.

Framförallt är det dock Peter Thiel som gjort sig känd som den riktiga fundamentalisten i detta.

1 gillning

Fy faaan. Elon Musk är en riktig obehaglig typ. Det här blottar hur sårbara offentliga digitala torg blivit.

Shit vad jag saknar gamla internet.

1 gillning

På vilket sätt är han obehaglig?

Det kan ju bli ett bakslag också om Musk inte blir poppis. Jag är inte på Twitter så mig bekommer det inte vad det gör för affärer eller vad det blir för resultat framöver.

Jag tycker Elon Musk är en avskyvärd människa. Han kommer från en rik bakgrund där hans familj tjänat pengar på apartheid. Han har investerat i olika framgångsrika bolag där han ljugit om sin roll och tvingat bort de ursprungliga ägarna.

Hans vedervärdiga inställning mot arbetstagares rättigheter är omvittnade.

Man ska ge honom att han lyckats bygga upp en sinnessjuk personkult runt sig, med tusentals fanboys som är beredd att försvara honom i varje läge. Medan han själv ägnar sig åt sjuka beteenden online och finansiella bedrägerier.

Han är en tunnhudad bedragare vars enda bedrift är att ha mycket pengar. Han åstadkommer ingenting själv annat än att han äger saker. Men han och så många andra behandlar honom som om han vore ett geni eller verklighetens Tony Stark.

Över en natt försvann alla hans uttalanden om covid. Att han kallar thailändska hjältar som försökte rädda de barnen som fastnat i grottan för ”pedofiler” är det knappt någon som minns.

Mitt problem med Musk är att han är en ond miljardär som inte personligen åstadkommit något annat än att vara rik finansiär och därmed kommer undan med vad som helst för att han är rik och för att han lägger upp lama memes. Hehe kul, rolig crypto!

Edit: jag har respekt för att många tycker han gör goda saker och vill inte gå in i polemik med någon kring det. Ovan är min uppfattning. Jag kan bara inte ha någon som helst respekt en person som honom. Och jag tycker det är ett enormt problem att så avgörande digitala forum kan ägas av en endaste person, som dessutom har så dåligt omdöme.

En endaste person kan inte ha makten över det offentliga samtalet.

4 gillningar

Den här tråden (mycket lång så gå in på twitter för att läsa hela) är mycket läsvärd. Av grundaren av Reddit.

Bland annat “It means that upholding free speech means you’re not standing up against some religious conservatives lobbying to remove Judy Blume books from the library, it means you’re standing up against EVERYONE, because every side is trying to take away the speech rights of the other side

3 gillningar

Superintressant analys.

På ett sätt hoppas jag han har fel (men det har han säkerligen inte).
Det verkar som att polariseringen mellan vänster och höger bara blir större och större och de känner sig manade att ta till mer o mer drastiska åtgärder för att stoppa den andra sidan.
Tänk om Elon och Twitter kunde enat befolkningen om att det här… är vägen framåt.
Avslöja de falska grupperingarna vi skapar under bilden av att vi är bättre än dem.

Men då är vi nog inne på stark medicinering av hela befolkningen. :laughing:

Tyvärr är det väl så att sociala medier har skapat mer polarisering och det är ju jobbet att minska den poraliseringen som Elon Musk menar är problematisk ur yttrandefrihetsynpunkt. Så om inget annat så är det väl tvärt om - att Musk nu vill skapa en plattform där den som skriker högst och bråkar mest också är den som når ut mest.

Sedan skall det väl tillstyrkas att polarisering mellan höger och vänster har alltid funnits. Herregud, folk gjorde ju dockor av Palme och körde över på fritiden under det ljuva 70 och 80-talet.

Snabb verifierad information är en bristvara i vissa sammanhang, men också snabbt verifierad falsk information är inte alltid lätt att hitta.
Jag tycker mig också se en bias i vissa tjänster som vill verifiera påstående och det går åt bägge håll. Det gör också att även om vissa i det allra mesta verifierar på ett korrekt sätt så får tilliten sig en törn.
Även folk som han på infowars säger saker som visar sig vara sanna ibland, men då han säger så mycket tokigt/obekvämt så orkar nog få lägga tid på att verifiera (och bekräfta) de gångerna han träffar rätt. Kvar blir de mer konspiratoriska som hävdar att han hade minsann rätt och blir bara censurerad.

Sen är det av naturliga skäl omöjligt att verifiera vartenda påstående som sägs på internet. Men som det är nu så florerar det alldeles för många ”sanningssägare” som inte är trovärdigt (från bägge håll) verifierade. (Kanske är det omöjligt att få till, då man kan komma behöva acceptera att ha fel ibland)

Människan är duktig på att gruppera sig och stöta ifrån de som inte passar in. En överlevnadsmekanism, men som kanske också leder till civilisationens undergång :laughing:

Elon är ju kul/galen på det viset han lägger in en 4:20-referens i budet!

pic.twitter.com/TW2lLQakE5

— Elon Musk (@elonmusk) April 7, 2022

Det går att fundera på varför GOP pressade twitters styrelse.