twelve south ActionBand för Apple Watch låter dig svettas snyggt

Från sajten:
image

Teknik har blivit en allt viktigare del av idrotten nuförtiden då mer eller mindre allt kan mätas. Så hur ser du till att smartklockan sitter på plats under träningspasset?

När det är dags att röra på fläsket är det nog många som bara kör på utan att tänka så mycket på klockarmbandet. Jo, kanske om det är av läder eller av ett finare slag – då kanske det inte är läge att svetta ner det helt och hållet. Men nu finns det som tur är lösningar på detta och det är twelvesouth ActionBand wristband for Apple Watch som är ett svettband som ser till att klockan sitter på plats när du idrottar. Frågan är om detta behövs och därför har jag tagit på mig uppgiften att testa detta lite smartare svettband under ett par tennispass.

Vad finns i förpackningen?

Tydlighet på produktförpackningar är bra – du vet precis vad du får, åtminstone till utseendet. I förpackningen finns ett vanligt svettband med en logotyp på samt ett där din Apple Watch ska sitta. Denna modell av svettbanden fungerar för Apple Watch Series 7, 6, 5, 4 och SE och då i 44 millimeters storlek. Färgen är grå och ett svettband är ett svettband om man säger så. De är av lagom tjocklek så inte för tunna eller för tjocka så att det ser ut som att du har nedhasade benvärmare på armarna…

twelve south ActionBand

När du pillat ut dummyklockan i papp från svettbandet är det dags att trycka in den riktiga klockan. För att göra detta behöver du först ta av klockarmbandet som används för stunden. Min Apple Watch Series 4 passar som handen i handsken (eller svettbandet om det ska vara rätt) och det är inga problem att klämma in den i det avsedda och fastsydd skalet i mjuk plast.

twelve south ActionBand

Passformen är bra så det är ingen risk att klockan flyger ut under träning men det kanske beror på vad man tränar så jag reserverar mig lite där. Hål för skrollknappen finns och det går att använda detta under träningen också.

twelve south ActionBand

Om vi vänder ut och in på svettbandet så ser vi att det inte är några problem att fortsätta mäta kroppens pulserande av blodet vilket är positivt. Vem vill träna utan att kunna mäta det och stänga sina ringar?

twelve south ActionBand

Svettbandet sitter bra på handleden och är precis så enkelt att ta på sig som man förväntar sig av ett svettband. Bredden är bra och det sticker ut lite på båda sidorna av klockan och väl på känns det inte att det sitter en klocka. Tänk bara på att inte dra svettbandet längs pannan för då lär det nog kännas om klockan drar upp lite märken där…

twelve south ActionBand

Användning av twelvesouth ActionBand i vardagen

Jag har använt twelvesouth ActionBand wristband for Apple Watch när jag spelat tennis och det fungerar bra för det ändamålet. Svettbandet med klockan sitter bra när jag spelar och jag tänker inte på att det faktiskt sitter där. Klockan med ett vanligt Nike-armband kunde jag normalt känna av då den gled lite upp och ner (gillar inte att ha det för hårt spänt) men med detta svettband så är det problemet löst.

twelve south ActionBand

Huruvida svettbandet kommer att hålla formen återstår dock att se. Min erfarenhet av svettband är att dessa ibland tappar elasticiteten med tiden efter diverse tvättar men än så länge är detta inget jag märkt av. Jag gillar idén och kombinationen men känner dock inte att jag kan rekommendera produkten fullt ut. Det har ju trots allt gått bra för mig tidigare att träna med ett sportarmband för klockan och ett vanligt svettband på andra armen. Misstänker att det är en smaksak dock.

twelvesouth ActionBand wristband for Apple Watch

Vill du läsa mer om twelvesouth ActionBand wristband for Apple Watch kan du göra det på företagets hemsida.

twelvesouth ActionBand wristband for Apple Watch kostar från 336 kronor på Amazon.se om du vill sporta med stil.

Sammanfattning:
Idén med att kombinera ett svettband med klockarmband (eller vad man ska kalla det) är smart men frågan är om det egentligen är nödvändigt. Jag brukar normalt träna med ett vanligt Nike-armband till min Apple Watch som jag sedan tvättar av efter träningen. Detta har fungerat bra sedan jag köpte första versionen av Apples smarta klocka och jag har egentligen inte saknat ett svettband på vänster arm. Det på höger har fått jobba hårdare helt enkelt. Vill du träna med lite mer stil så är det dock ett bra val.