Två MacBook Pro och en SSD

Hej!

Jag har en klurig fråga:

Har en MacBook Pro15” från 2012 med OSX10.8.5 och en MacBook Pro 13” från 2013 med OSX10.8.5.

Har även en extern SSD hårddisk med Catalina 10.15.7.

Den externa disken kan jag använda med 15” MacBook Pro men inte med 13”. Får ett meddelande: Skivan kan inte läsas av dator.

Varför?

Tacksam för svar

/M

Hej igen,
ett förtydligande
Den externa disken med Catalina kan inte läsas av bada datorer när man kopplar den till eftersom det är ett annat filsystem på den.

Frågan gäller: Varför syns inte Catalina disken som ett alternativ vid omstart när man trycker på Alt tangenten på 13" MBP när den syns utan problem och kan väljas på 15".
Tacksam för svar!
/M

Skapade du disken på MBP 15"? Har den fungerat någon gång på båda datorerna?

Den skapades på MBP 15". Den använde jag endast med 15. Nu ville jag prova den andra MBP om disken funkar med den.

Du kan inte hänga på den på en pc och se om den hittas där?
Isåfall borde du kunna blåsa den till fabriksinställning och därefter kan den fungera på Macen igen.

Jag tror han/hon försöker få en OS-disk att fungera på 2 datorer. Det var så länge sedan jag satt på Mac så minns inte hur känsliga dom var på det. Lite därför jag frågade vilken dator disken skapades på. Den verkar fungera på datorn den skapades på.

Har jag helt fel, så är det bara att blåsa disken så ska den fungera fint på båda datorerna. Om inget viktigt finns på disken dock!

Det går inte, är ju två helt olika datorer.

Det här har inget med pc att göra.

Det är två Mac datorer och extern skiva är Mac formaterad med en Mac OS

Du borde inte kunna boota Mac OS från någon annan dator än den du installerade på.

Inte från en annan dator. Från en annan extern skiva såsom SSD disk.

Ja, det borde gå om MacOS på disken är installerad på den datorn disken är inkopplad till.

Ju det går på den ena datorn men inte på den andra trots att båda är likadana med samma system.