På sätt och vis är det väl bra. Men om nu Viaplay tappar sina PL rättigheter, skulle jag hellre kolla F1 via F1 TV Pro. Önskar att det fanns någon sån tjänst för IndyCar också. Våra svenska kommentatorer (typ Janne B och company) är rätt trötta att lyssna på.
Viaplay har Premier League-rättigheter till 2028.
Det är naturligtvis fint att Viaplay fortsätter att satsa på F1 i Sverige men...
Jag har sagt det i någon annan tråd men jag önskar att sporter slutade sälja rättigheter på geografisk basis till traditionella tv-bolag. Jag tycker F1 TV är kanonbra och jag skulle gärna ha något liknande för andra sporter jag följer nära (NHL, Indycar, NFL). Kanske blir det iallafall lite mer så när Apple och Amazon köper rättigheter, eller också blir det likadant som nu fast bara online.
Jag tycker tvärtom. Lokal bevakning med studio och kommentatorer på de lokala språken är bättre för att öka intresserat för sporten. Skulle gärna se att Viaplay kommenterande några basebollmatcher på svenska.
Ja kanske, men det gäller ju bara för sporter som inte är populära i den regionen som typ baseball eller amerikansk fotboll. Allsvenskan och SHL kommer ju bli lokala ändå.
Sen tycker jag också att det är väldigt svårt att göra det bra med sporter som inte är populära för det helt enkelt saknas expertis. Viaplays (och numera C Mores) NFL bevakning har visserligen blivit bättre men är fortfarande rätt tafflig. NHL gör dom jättebra men det är ju för att svenskar kan hockey och det finns gott om gamla spelare att plocka in som experter.
Ja, men Premier League är populäraste fotbollsligan i Sverige. Skulle bli riktigt trist om den går på Apple TV+ med amerikanska kommentatorer. Får en försmak av det i höst när de tidiga lördagsmatcherna sänds av Amazon.
Absolut. Men om Premier League själva producerade tv-sändningarna på samma sätt som F1 TV tänker jag att man får tillgång till de bästa experterna med mest mest access.
Sen är det självklart en smaksak och jag kan se att det är mer problematiskt för den som inte är så insatt. Jag kan absolut vara nostalgisk kring att kolla på Tipsextra med polarna när jag gick på universitetet.
Om ligan själva producerar sändningarna finns inget utrymme för kritisk journalistik. Det blir en klubb för inbördes beundran. De kommer inte släppa fram någon Olof Lundh.
Bara att kolla på hur slätstrukna intervjuer det är på klubbarnas egna tv-kanaler. Inga kritiska frågor alls.
Det är absolut en poäng men kan man verkligen jämföra klubbarnas egna tv-kanaler med en kanal för hela ligan? F1 TV och några få matcher på NHL TV är i och för sig en ganska begränsad erfarenhet men jag tycker dom båda är bra på att vara kritiska till lagens beslut. Det som försvinner är eventuell kritik mot ägare/ledning av ligan/sporten, men det kanske kan ske i andra medier (och det gör den ju redan).
Om ligan producerar allt så kommer andra medier få ännu sämre tillgång till spelare och tränare än de har i dag – och redan i dag är den dålig.
Varför skulle andra medier få sämre tillgång till spelare och tränare? Ligans produktion skulle ju bara ersätta den kanal som idag har rättigheterna.
Jag antar att jag har svårt att se att det behövs mångfald i sändningen av ett match/race/event. Inget förhindrar att andra kanaler gör analyser, för- och eftersnack, så fungerar det med de lokala kanalerna i USA. En del NHL-matcher sänds nationellt på ESPN och när det är Bruins får inte den lokala New England-kanalen sända matchen men dom gör ändå sina för- och eftersnack.
För att i dagens rättigheter ingår det intervjuer med spelare och tränare för alla sändande bolag. De som inte har rättigheter stänger de dörren för nästan helt.
Jennifer Kücükaslan (Viaplay) pratade en del om det i podcasten ”Värvet” nyligen.
Men det är väl generellt sätt bara ett sändande bolag, den som har rättigheterna? I Sverige har Viaplay rättigheterna till F1 och NHL och ingen annan får sända race/matcher. Den sändningen skulle istället göras av F1 TV eller NHL TV.
Intressant. Ska leta upp det avsnittet.
F1 TV finns i Sverige.
Även MLB.TV finns i Sverige fastän Viaplay sänder MLB – och även NFL:s playtjänst går att köpa i Sverige fastän TV4 har rättigheterna.
Tror att de tjänar mer på att sälja rättigheter än att sälja abonnemang på sina egna tjänster.
Viaplay betalade 15 miljarder för Premier League och andra tv-bolag runt om i världen betalade också astronomiska summor. Ser inte hur ligan själv skulle tjäna mer på att lansera sin egen playtjänst.
MLS hade en egen tjänst i USA men tjänade mer på att sälja rättigheterna till Apple.
Ah, jag trodde det var geo-blockerat så man var tvungen att köpa Viaplay. Kanske är NHL som är så.
Det tror jag också, så jag tror inte det är sannolikt att det bara blir egna tjänster. Speciellt inte bara för jag gillar det
NFL har gjort det fantastiskt och delat upp rättigheterna mellan 3-4 olika kanaler och tjänar multum.
Överkurs men här är en jättelång artikel om just NFL rättigheterna och om hur Fox Sport blev en storspelare:
https://www.theringer.com/nfl/2018/12/13/18137938/nfl-fox-deal-rupert-murdoch-1993-john-madden-terry-bradshaw-howie-long-jimmy-johnson-cbs-nbc
Tidigare fanns det en länk för att titta via NHL.TV när man var inloggad på Viaplay. Vet inte om det finns kvar.
Det var även någon säsong som förhandlingarna med Viaplay drog ut på tiden så man kunde skaffa NHL.TV i början av säsongen men så fort Viaplay köpt rättigheterna så avslutade de abonnemanget.
Nu har de rättigheter till och med säsongen 2025/2026. Får se vad som händer nästa gång.
Läste för övrigt att Viaplay (och allt vad de har hetat tidigare) har haft rättigheterna till NHL i över 20 år i Sverige nu.