Tripp till London numera

Det var ett tag sedan man var i London nu, endast varit där tre gånger och vi skulle vilja åka dit igen nu.

Förr var det inga issues, bara boka upp hotellet och sedan köpa en flight t/r för Max 500 kr/skalle.
Hur är bästa sättet att ordna resan dit nu?
Efter snabb koll, vara som hastigast på nätet så skulle en kort tripp tors-sön (tre nätter) för fyra vuxna och ett barn landa på en bra bit över 30 000 kr och det är ju rena vansinnet. Kan det verkligen stämma att sådana priser är legio nu?

Hur bör man lägga upp truppen nu? Vem ska man flyga med? Var ska man bo?

Alla tips mottages tacksamt.

London har blivit svindyrt.
The dilly som har varit mitt och fruns "standard ställe" tar nu 800gbp per natt.

Det finns många bra billigare hotel i utkanten men ändå runt 200gbp natten. Vilket är galet dyrt från hur det var förut

Flyg kan du komma billigt med Ryanair. Annars får men du nog räkna med 3-4k per skalle på flyget

Ofta ha flygbolagen sammarbete med vissa hotel kedjor så kolla på flygbolagets hemsida.

1 gillning

Upplever också London som betydligt dyrare nu och jag skulle helt ärligt bara jaga billigaste flyg. Har åkt dit ett par gånger med Ryan Air och det är ju ingen magisk upplevelse men är en så kort resa så värt att lida för att komma billigare undan.

2 gillningar

Ska man bo centralt i London så kostar ett sunkigt hotell huggorm. Inte värt det på långa vägar då det finns bättre resmål.

1 gillning

Jag tittade som hastigast nu igen. Random flight från CPH till STN och sedan från LGW hem. Bara flyget för oss 4,5 personer går på över 12 och vill man sedan inte bo ute i buschen så går tre nätter på +25k. Alltså nästan 40k för en långhelg i London, Europas Ystad sett till restid och vad man tidigare har betalat för att åka dit och bo.

Över min döda kropp jag betalar de summorna. Det finns inte.

Galet icke-prisvärt.

Hustrun bodde i London när vi träffades och hennes syrra har bott där. Så jag har nog varit i London över 50 gånger.

Jag kan tyvärr bara bekräfta att det har blivit snordyrt. Möjligen kan du hitta bra pris på flygbiljetterna då och då. Men hotellen är galna i höga priser och låg standard. Vill man ändå dit, vilket är fullt normalt, så är hotell en bra bit ut men nära spårtrafik det som är att rekommendera. Eller så får man helt enkelt slanta upp.

2 gillningar

Nu var det extremt länge sedan jag var i London så jag har ingen aning hur det är där. Men när vi var i Paris 2 vuxna och 2 barn så hyrde vi lägenhet istället. Är det ett alternativ?

Tiden med 500kr per person för flyg är tyvärr förbi för många år sedan.... Såklart med Ryanair kan du nog få det priset iofs

1 gillning

Kanske ta färjan över?

1989 åkte vi buss till London. Inte ett alternativ idag :blush:

1 gillning

Det är tyvärr en svunnen tid. Förr i tiden kunde man ta färjan från Göteborg till både London och Amsterdam med DFDS.
Men det är över 20 år sedan dom linjerna gick.

1 gillning

Helt med på det men även om en biljett enkel väg inte hittas för 500 kr så är det direkt kriminellt att ha priser som ligger på +40k för en tre nätters vistelse.

1 gillning

Jag åkte färjan mellan Göteborg och Newcastle på 90-talet. Minns att man hörde folk kräkas överallt och att det spolades i toaletterna hela natten.

Var därför nervös inför hemresan men då var det helt lugnt.

1 gillning

Ett förslag jag har fått är att istället boka upp resa/boende på närliggande plats istället, typ Reading. Så har man bara en kort tågresa in till London om dagarna. Vad tror ni?

Själv skulle jag inte göra så. Beror väl lite på vad som skall göras på resan.
Att lägga tid på tågresa från och till London varje dag när man är där några dagar känns tidsödande.
Ofta är man ju ute på dagarna sedan tillbaka till hotellet en stund för att sedan bege sig ut en sväng till på kvällen.
Låter omständigt. Antingen tar man kostnaden eller kollar på annat resmål. Men det kanske inte är ett alternativ.

3 gillningar

En tågresa på kanske en halvtimme enkel väg är ett litet pris för att antagligen minska kostnaderna dramatiskt. Inte mycket längre än vad det många gånger skulle ta med tunnelbana mellan olika platser inom London.

Med reservation för att du inte tänkt åka på någon galen högsäsong borde du väl ändå kunna hitta något billigare?

Vi gjorde samma resa under höstlovet, 2 vuxna och 1 barn, från CPH STN med Ryan air och hotell i Kensington (tre nätter) via Hotels.com

Vi valde flygbiljetter där två av oss inte hade något bagage alls (ryggsäck kostar extra!) och en av oss betalade för ett väska i kabinen.

Flyg: 3229kr för alla tre.
Hotel: 1500kr/natt i snitt.

Hotellet var ok men typiskt för London dvs lägre standard än någonstans annars men det förväntade vi oss så ingen chock.

3 gillningar

Exakt var bodde ni då?

Seraphine Kensington Olympia hotel.
Frukost var inkluderat också.

Låg när tunnelbanan och en massa butiker och matställen i närheten.

2 gillningar