Trasigt dörrlås - hur öppna?

Först tvättmaskinen och nu ett trasigt lås. Just nu skulle jag vilja bo i hyresrätt...

Dörren till matkällaren(och vinförådet) har gått sönder. Handtaget har så att säga tappat sin funktion. När man trycker ned handtaget händer inget. Någon som har ett bra tips på hur man öppnar dörren? Jag har nu på morgonen testat att med en kniv peta tillbaka kolven, men springan är så liten att man får inget bra grepp eller man kan inte röra kniven så mycket. Finns det något annat sätt eller är det att försöka med en kniv?

Kör bara!

4 gillningar

Haha… det där är mycket nära nu… Vi pratar ändå om vinförådet…:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Vilken mardröm! Inte komma in i vinförrådet under semestern! :scream: :laughing:

När jag bodde hemma för massa år sedan och syrran var i tonårstrotsen och ofta smällde i sin dörr när hon blev upprörd fick vi faktiskt ta till yxan en gång haha. Hon smällde lite för hårt så handtaget blev precis som för dig och syrran fick megapanik. Slutade med att vi fick hugga ett hål i dörren så vi kunde öppna gick inte för oss med kniv då :smiley:

1 gillning

Oklart om detta går om man inte ens kan öppna dörren.

1 gillning

Tyvärr bygger det där på att man kan öppna dörren. Jag måste hitta ett sätt att skjuta in låskolven utan att det sker med handtaget. Vi bor i ett halvgammalt hus och de flesta dörrar har lite “glapp”, men just den här sitter med 100% precision. Knappt man får in en kniv.

Den dörren kan bli ditt villaområdes ”Svärdet i stenen”. Enligt legenden kan bara någon med ära, anständighet och inre styrka ta över @xms67:s plats framför grillen genom att öppna det förtrollade handtaget som sitter fast i en massiv dörr.

(Den som får upp dörren får en vinflaska som tack för hjälpen.)

2 gillningar

Bara minuter efter jag googlat fram länken till Vi i villa ovan och skrivit det inlägget. Nej, jag tror inte på att Facebook avlyssnar oss men på något sätt behöver de inte det.

1 gillning

Du kan inte se vad som är fel om du tar bort själva handtaget? Kräver att du är på insidan dörr och det kanske är svårt om det är en innerdörr.
Annars så får du ringa till en lössmed och förklara nödläget. Att det är fredag och du inte kommer in i vinkällaren. :wine_glass:

2 gillningar

Skruva bort som mycket du kan från utsidan, eller sitter du fast på insidan? W(V)in w(V)in ? :slight_smile:
Kolla om du kan komma ut det utifrån, det skulle jag har gjort.

1 gillning

Inga sprintar i gångjärnen som kan knackas ut?

2 gillningar

Jag ska ge mig på projektet nu. Vi får se hur det går…:man_shrugging:


Gammal hantverksskicklighet slår aldrig fel. Jag ryckte och slog i handtaget samtidigt som jag sparkade lite på dörren. Sedan klick…:grin:

Fungerade ju så bra att det är tveksamt om man behöver göra något åt låset…:laughing:

5 gillningar

Vilja, våld och vin.

2 gillningar

Det är ju ett perfekt valspråk…:+1::grin:

De där gångjärnen verkar vara rätt enkla att dela på, för framtida info

1 gillning