Trasiga USB-C uttag, MBP

Jag har en 13" MBP med fyra USB-C, köpt juni -17. Nu har två USB-C slutat ta emot laddning. Är det ett vanligt fel? Någon som vet eller tror sig veta om det kostar mycket att laga? Jag är för övrigt väldigt trött på denna dator, främst tangentbordet, men nu även detta…:rage:

Ska kanske tillägga att jag upptäckte i somras att en var trasig och nu har ytterligare ett uttag slutat fungera.

Det går nog enkelt att lösa
med Nollställa NVRAM eller PRAM på din Mac - Apple-support (SE)

Tangentbordet går på garantin.

Tack! Supportlänken, går den “bara” till supportsidan? Eller avsåg du en specifik sida?

Tangentbordet är ju en katastrof. Men just idag fungerar alla tangenter. Så om man gör ett garantiärende får man väl bara samma tangentbord? Utöver att knappar inte fungerar eller ger dubbeltryck(ibland ser det ut som man stavar som en kratta) är det ju värdelöst(kanske inte riktigt värdelöst, men nästan) att skriva på.

Hmm, du borde landa här:

Du får likadant tangentbord ja men ger det dubbeltryck skall det definitivt bytas ut. Då får du dessutom nya batteri.

Får man nytt batteri? :flushed: Jag har redan bokat tid…:sunglasses:.

Vad gäller supportlänken, kan alltså nollställning av NVRAM eller PRAM lösa USB-C problem? Inga problem kopplat till att testa det där?

Yes, klassiskt problem med att den inte tar laddning brukar lösas via att zappa PRAM:et.

Sitter du i Stockholm är MacRent de bästa, just nu är det dock lite längre tid än vanligt på grund av semester men om en månad eller så går det snabbt igen.

Längst ned på sidan står dock såhär:

Strålande, tack! Slarvigt läst av mig. Ska kolla när jag kommer hem.

Ah, SMC är det ju, sorry - men lite PRAM-zappande har aldrig skadat mentalt :slight_smile:

2 gillningar

SMC-nollställning fick igång den ingång som la av i somras. Men den jag upptäckte idag fungerar inte.

1 gillning

Har du gjort även det andra?

Mycket vodoo i de här sammanhangen!

Nää, ska man testa det också tycker du?

Vad har du att förlora?! :slight_smile:

Och kanske resetta SMC igen - dessa portar går ju inte sönder på det här sättet förutom om de oxiderar.

Vi gör ett försök.

Det finns en lite konstig sak i beskrivningen som du postade. Om du kollar de de visar knapparna, sp finns det en text under: * På Mac-datorer som spelar upp en startsignal kan du släppa tangenterna efter den andra startsignalen.

Saken är den att min modell är mellan dessa två. Mid -17 som jag har är utan startljud och har inte T2.

Hur som helst följde höll jag inne knapparna till processen var klar och jag kom till inloggningssidan. Men inget resultat. Nu testar jag SMC igen. Fungerar inte det så ger jag upp. Jag har ju fungerande portar på båda sidor…:grin:.

1 gillning

Hjälpte inte, ena porten är paj.

Är den köpt privat eller företag?

Privat.

Då kanske du har reklamationsrätt kvar någon månad? När köptes den 2017?