Trasiga sociala medier och Mastodons framfart

Från sajten:

Under många år tillhörde Twitter och Reddit en speciell typ av sociala medier. Twitter och Reddit tillät en mängd olika tredjepartsappar att interagera med innehållet på plattformarna. Twitter utkristalliserade sig med tiden som ett viktigt verktyg för företag och myndigheter att nå ut med information, framförallt i USA.

Under årets första halva förändrades situationen. Både Twitter och Reddit tog bort stödet för tredjepartsappar. Twitter införde tillfälliga inloggningskrav och begränsningar på hur många inlägg som användare fick se per dag om de inte betalade för Twitters premiumtjänst Twitter Blue.

Parallellt med införandet av Twitters och Reddits begränsningar har de öppna alternativen Mastodon och Lemmy växt sig starkare. I veckans poddavsnitt pratar Peter och Nikka om huruvida sociala medier såsom Mastodon skulle kunna ta över samhällsrollen som Twitter en gång hade. Nikka förklarar också de nya IT-säkerhetsrelaterade riskerna som Mastodon och andra Activitypub-baserade sociala medier för med sig.

Se fullständiga shownotesnikkasystems.com och Bredband2.com.

Mastodon är alldeles för komplicerat för att "vanliga människor" skall änvända det.
Just nu känns det mest som endast techfolk hänger där och ett socialt nätverk behöver alla möjliga användare för att det skall vara intressant.
Just nu är det ju Threads som ser ut att bli det nya stora istället för Twitter, Mastodon och Bluesky.

1 gillning

Ja, Mastodon har länge varit ett tillhälle för enbart tech-folk. Lyckligtvis börjar mitt Mastodon-flöde blandas upp med lite ”vanligt folk” också. Med det sagt tror jag absolut att Threads kommer vinna mark och, med lite tur, få fart på Fediverse bland vanligt folk när Meta slår på Activitypub-integrationen.

2 gillningar

Mastodon (som jag iofs gillar) lider väl av Linuxsyndromet?

Tekniskt sett vettig lösning men för svårt för ”vanligt folk”

Samtidigt så tror jag att vi ska vara försiktiga med att övervärdera Twitters genomslag bland svenskar i allmänhet. Jag tror att det var/är väldigt lågt utanför kretsen tekniknördar som vi samt botar/troll på högerkanten

Men Threads känns intressant. Mycket på grund av det algoritmstyrda flödet. Jag är/var tveksam men det är uppenbart att det påverkas av hur jag försöker styra det med likes och följningar. Det blir snabbt bättre.

2 gillningar

Jag tror också Threads har en möjlighet att bli riktigt stort. Meta har resurser och infrastrukturen på plats. Något de mindre bolagen saknar.
Kampen mot Twitter är spännande att följa:

Har hittat tillbaka till podden efter en lång frånvaro, och har nu lyssnat på de tre sista avsnitten. En reflektion är att Nikka ju är fantastiskt kunnig, och det brukar ju även höras på Esse, men i denna podden får Nikka 99% av taltiden, medan Esse bara får nån enstaka syl i vädret. Jag tror att lyssningskvaliteten skulle bli mycket bättre om upplägget ändras till mer av ett samtal än en föreläsning. Som poddar brukar funka alltså…

Tack för de fina orden. Och jag håller absolut med om att Esse ska få mer plats. Bli säker-podden skapades en gång med inspiration från Security Now-formatet (som mest är en monolog med smådiskussioner insprängda). Nu med Esse på plats öppnas helt nya möjligheter.

1 gillning

Det låter bra, ser fram emot kommande avsnitt!

Har gett upp Twitter efter 16 år.

Mastodon går bort för att inte ”alla” är där.

Tycker att Threads är kul, även om jag är skeptisk till Meta, men nu när det är blockerat i EU har jag tagit en paus från sociala medier.

1 gillning

Jag uppskattar inte att inte alltid vara i centrum :grin:

1 gillning