Trasig iMac 2011 (eller late 2010) – Skrotvärde?

EDIT* PROBLEMET LÖST, , nu är det bara frågan om det finns något värde kvar att sälja som skrot?
Se sista inlägget

ej,
Har en gammal iMac som stod oanvänd i ett antal år. Så inte alltför länge sen så kickade jag igång den igen och började använda den som Zwift dator och kolla youtube mm vid meckande och tränande i garaget. Jag har tyckt att powerknappen känns lite annorlunda (om man minns rätt). Datorn har fungerat bra, men helt plötsligt så vägrar den gå igång. strömmen går inte på. Misstänker att antingen powerknappen är paj eller har ärjat kanske, eller så har helt enkelt Power uniten gått på den.
Märker att datorn får ström, då den blev lite “småljummen” på baksidan när strömkabeln sitter i. Jag har testat med några olika kablar utan resultat.
Går det att enkelt försöka fixa till något , eller är det bara att kasta den? Synd för till vad jag tänkte använda den till så hade det fungerat bra.
Sen ska den slängas vill man ju radera HDDN, då kanske man får borra hål i den…?

IMac är väl rätt enkel att öppna, särskilt om du inte bryr dig om att den ska fungera efteråt.
Glaset tas ut med sugproppar och sedan ett gäng skruvar för att lossa skärmen och komma åt innehållet.

Hm. Jag trodde det var ganska svårt. Får kolla lite. Ifixit hette väl en site där man kan kolla lite hur man gör. Kanske finns det reservdel billigt att köpa. I annat fall får jag i allafall ut hddn så man kan ta sönder den.

Har inte kommit längre på detta projekt.
ser ut som man behöver rätt starka sugkoppar för att öppna upp den. Har inte hittat några starka sugkoppar att köpa. Har dock ej testat med nån liten man har till glödlampor.

Jag köpte mina på Classe om jag inte minns fel, två stycken

Då var det klart.
Tog och testade ett sugkoppsäöste till Gopro kameran., :slight_smile: Nu har jag plockat ut HDDn.

Nån som vet om det finns något värde i reservdelarna?

Säkert någon som är intresserad, har du ingen lokal köp och säljgrupp där du bor?

Jodå, det finns säkert… tänkte om det fanns någon rimlig peng man kan sätta som “vad man vill ha” :slight_smile:

Sätt ut den på Tradera för en krona. Skriv tydligt att den är defekt och att du tagit ur hårddisken.