Träning

Märks ändå att träningen givit resultat. Igår när jag köpte byxor insåg jag att jag behövde gå ner tre storlekar mot vad jag brukat köpa innan. :partying_face:

2 gillningar

Blev 3 timmar padel igår kväll och nu gymmet innan jobbet.

Kändes lite segt gå uppför trappen till fikarummet och hämta kaffe nu. :sweat_smile:

Gäller det fickorna också? :joy:

Insåg idag att jag har mer eller mindre dubblat vikten på alla övningar jag gör i gymmet, gått ner 18cm runt midjan, minskat några kilo på vågen under loppet av ett halvår. Så kul när man känner att man rör sig åt rätt håll. Resultat tar tid, men ändå går det ganska fort när man väl "låser in sig" och bara kör på. Känner att jag fått in en riktigt bra rutin gällande både träning, kost och sömn. Mår bättre både fysiskt och psykiskt och är mycket gladare än på länge. :slight_smile:

3 gillningar

Åkte på en rejäl infektion under semestern som gjorde att jag inte kunde äta eller dricka på en vecka, och försöker hålla matchvikten det orsakade.

Det gått rätt bra men jag har ett onormalt sötsug nu när jag äter mindre portioner och bättre innehåll. Från att nästan aldrig äta sötsaker alls till att bli sugen på kakor eller ”nåt litet” med jämna mellanrum.

Jag har löst problemet genom att inte ha sötsaker hemma och istället stå ut med suget tills det går över.

Finns det något annan som upplevet samma sak efter en liknande mer eller mindre ofrivillig viktnedgång?

Mitt tips är att fokusera på att äta riktig mat där du kan få i dig rejäla portioner med högt proteininnehåll o mycket grönsaker som fyller ut utan att det innehåller så mycket kcal. Jag äter typ nötkött/fläskkött/kyckling och ibland fisk 2 gånger om dagen. Fyller ut med en massa grönsaker, antingen bars genom att göra en vanlig sallad, eller någon grej på stekt riven vitkål, eller airfryad broccoli eller blomkålsris. Finns även shitakenudlar som innehåller typ noll kcal. Så länge du är i kaloriunderskott så kommer du fortsätta gå neråt i vikt.

Använd valfri TDEE kalkylator på nätet och räkna ut vad ditt basnummer är kalorimässigt, sedan äter du kost baserat på det. Men som sagt, vill man hålla nere kalorierna men samtidigt äta sig mätt och därav minska sötsuget så rekoomenderas diverse valfria grönsaker. Var försiktig med sånt som avocado dock, de är förvisso nyttiga men innehåller en hel del kalorier. Ett annat tips är att se till att dricka typ 1-1,5 liter vatten mer än vad du normalt gör, ofta kan man förväxla hunger/sötsug med törst.

1 gillning

När man inser att man inte är minst på gymmet längre blir man lite glad :sweat_smile:

3 gillningar

Trodde du skaffat nos ring. :joy:

Just hemkommen från halvsen träning. Men skönt att ta sig i kragen och ge sig iväg.

Antar att du skrev detta 21:30. Då hade en annan redan sovit en stund :joy: Ingen träning idag dock, strax hoppa in i bilen och dra till Öland.

Sova 21:30..:flushed_face::sweat_smile:

1 gillning

Hur gör man ens det? :slight_smile:

1 gillning

Jag vet inte, har inte gjort det sedan mellanstadiet..:sweat_smile:

1 gillning

Lilla Ove förbrukar så mycket syre med alla sina inlägg här att han slår ihop som ett korthus klockan 8. :joy: :joy:

3 gillningar

Ytterligare en träningsvecka till ända. :flexed_biceps:t2::flexed_biceps:t2:

Du är duktig du! Starkt att hålla din rutin..

Själv är jag inne 6:e veckan på en carnivore, intressant resa helt klart. :slight_smile:

Kombinerar med mina vanliga pass samt lagt på löpning ett par gånger i veckan. (naturligtvis har jag fått nån man-cold mitt i vilket sabbade rutinen totalt, men jag siktar på helgen att komma igång med löpet igen.)

1 gillning

Jag vet inte om jag skulle fixa carnivore. Käkar nästan alltid någon typ av protein, alltså nöt/fläsk/fisk/fågel med någon typ av sallad/grönsaker i olika variationer till lunch och middag. Ibland blir det shitakenudlar som tillbehör också. Tror det viktiga är att hitta nåt som man känner att man kan leva med åtminstone 5 dagar i veckan under en lång tid framöver. Har funkat för mig sen sommarsemestern i juni iallafall. Träningen har jag också hållit i, kör 4-5 pass i veckan.

Segt att åka på bakslag som förkyldningar ock skit. Lätt att trilla av vagnen då, man måste ju vara försiktig att inte träna när man är sjuk. När du är i form igen så är det bara att köra på som vanligt igen, så är du snart tillbaka på banan :slight_smile:

nej den har varit tuff - minst sagt. Men börjar redan se resultat, sen är jag fullt medveten om att jag just nu kör extremt på alla sätt det går, vilket naturligtvis inte är hållbart i längden. Men tänker att jag är lite “hard core” i 90 dagar, och sen får jag utvärdera och sätta en mer långsiktig nivå.

Löpning är något jag har ett särskilt djupt hat mot, varför jag bestämt mig för att lära mig älska det. Det är, även det, en mycket intressant resa. Jag har landat i att terräng är under protest acceptabelt, och hoppas på att jag ska finna den där TV-reklamsnjutningen som löpare generellt utstrålar…
För närvarande är det nog kondisen som behöver utvecklas. Vilket är intressant då jag tränar kampsport ca 4h/vecka, men tydligen så har jag en annan uppsättning lungor i skogen mot mattan.

1 gillning

Känns som att man sakta men säkert fått in gymmet som vardagsrutin. Jäkla härlig känsla ändå på fredag att veta att man är klar med hela veckans träning :smiley:

3 gillningar

Jag vågar inte riktigt ropa hej än men hoppas att den här gången är den gången som jag faktiskt kommer igång med träningen igen efter flera års uppehåll kombinerat med värdelös kost och levnadsvanor :squinting_face_with_tongue:

1 gillning