Trådgårdsprojekt

Vad kan gå fel? :grin: Nej då, vi ska inte börja i den änden..:sweat_smile:
Men för den minnesgode så kommer ni ihåg att förra sommaren grävde vi upp framsidan av huset för att laga en trasig avloppsledning. Den gamla jorden lades tillbaka och det såg och ser ut som stryk. Men alla jag pratade med sa att det var bra att låta det ligga så över vintern så att marken hinner sätta sig.

Nu är det vår och dags att fixa det. Hustrun har hävdat att det är vår i snart två månader och som menar att trädgårdsprojekt följer en annan logik än mina shorts... Men men, nu är det som det är..:blush:

Jag har några frågor till vår kunnig skara här. Jag har tänkt att schakta bort ca 10 cm av den gamla jorden och ersätta den med ny matjord, eller vad heter det? Sedan rulla ut en gräsmatta. Sedan ska vi ha två träd, ett körsbärsträd utan körsbär och en Ädelsyren.

Gräsmattan är på ca 25 kvadrat och om jag behöver ny jord för ett djup på 10 cm blir det 2,5 kubik. Räknar jag rätt då? Skulle ni lägga en duk under den nya jorden? Och till slut, min trädgårdsmästare till grannen tycker jag ska beställa en specialjord som är helt garanterat fritt från allt som kan ge ogräs. Låter inte det lite overkill?

Sedan några frågor för att få ett referensvärde. Vad är normalpriset/vad betalade du för jord per kubik? Samma för gräs på rulle per kvadrat?

Jag känner en kille som säljer gräs :smirk::wink:

Han har snackat om att det finns maskiner som fräser upp grässvålen så man kan börja om med gräsmattan. Jag försökte hitta någon sådan här i närheten men gick bet, troligen lättare i storstan.

Typ något sånt här;
https://hedenlunds.se/grasmattefrasning/

1 gillning

Smart sak. Men vi har en jord/leryta med ogräs. Ingen gräsmatta alltså.

Jag måste missförstått lite :sweat_smile:

10 cm låter som lite i snålaste laget? Min far som jobbat med entreprenad brukar klaga på vår ”gräsmatta” att det är för lite jord :sweat_smile:

Den stora kostnaden är förstås att gräva ur och köra bort det gamla?
Men vi har betalt ca 3-4 kkr för ~10 m3 fin matjord, och även jorden kommer sätta sig :slight_smile:

Rullgräs är väl smidigt! :slight_smile:

Jag har läst 5-10 cm. Tyckte grannen sa samma. Men antar att det blir bättre med typ 15 cm. Men jag är lite småsnål så länge ingen säger att det är en tokdålig idé. :sunglasses:

Så tänker jag med. Hade först tänkt handgräva själv, eller tvinga hit svärsonen såklart(:sunglasses:) men det är för jobbigt.

Ja det beror väl på vad som finns under matjorden också, här torkar det lätt för jordlagret är tunt i kombination med sandig morän tänker jag. :blush:

1 gillning

Synd att det inte var hjul på "min" grävare, då hade jag ju kunna komma över. :joy::joy:

Varför inte hyra en Bobcat? Då blir det ju helt plötsligt kul med trädgårdsarbete.

Larva dig inte, köpa en Bobcat! :heart_eyes:

2 gillningar

Risken är att det inte hyvlas av 10 cm utan närmare 100 cm..:grin:

2 gillningar