Tråden om: Varför skall jag köpa Apple Watch

Lite off-topic, men jag och min bror fick en Omega-rova var av vår far för runt 50 år sedan.
På kul skickad jag ett email till Omega och frågade om info, de hade full koll, min är från 1931. :smiley:

4 gillningar

Vilken adress skickade du frågan till?.:nerd_face:

Jag ställde nog frågan via dera Internet Form, svar kom från en herre via email [email protected]

Fast det där med några år får jag nog revidera lite, det var 2001.
Och min klocka var från 1933…

Dear Sir,
further to your above new message, we have now the following details
from our archives :

  • OMEGA - gents’ pocket watch

  • mov. N∞ 8’706’453

  • case N∞ 9’487’965

  • manual winding pocket watch movement of caliber 38,5 LÈpine - T1

  • watch reference : MA 141 LV - metal case

  • production and delivery to Sweden = June 18, 1933

    best regards
    John R. Diethelm
    Vintage Information

5 gillningar

Hur länge håller batteriet när ni tränar med era apple watch?
Min series 2 hade 50% när jag gav mig ut idag, efter 1h och 5min strava dog klockan.
Klarar sig en SE eller 6 bättre?

Promenerar ganska mycket. 1-1,5h utan att ens tänka på batteritiden i slutet av dagen. Så inte ett problem för mig.

1 gillning

Nä. Har inga problem heller med batteritiden. Cykelrundor på 2 timmar och användande av klockan heja dagen med styra musik mm så har jag 50% kvar på kvällen. Åkte skidor under julen och då hade vi alpinskidor app med gps igång ett par timmar på förmiddagen och ett par på eftermiddagen.
Kanske 40 % kvar på kvällen.

AW 5 och 6

1 gillning

Kör du någon träningsapp då?

Vilken app kör ni?

Den inbyggda bara.

Olika beroende på. Inbyggda till promenad. Nike till löpning. Har all Minnesota i Strava sänkas synkar dit. Men tycker Nike appen är bättre än Strava till AW.
Apples inbyggda appar är usla till vindsurfings eller alpin skidåkning. Den reggar inte GPS bara kalorier. Så där har jag testat dedikerade appar till skidor och vindsurf som funkar.

1 gillning

På vilket sätt upplever du nike bättre än strava? Övergav nike för tre år sedan för runkeeper. Kört strava se senaste två åren

Lämnar du telefonen hemma när du tränar?
Inbillar mig att folks erfarenheter av klockans batterilivslängd varierar beroende på om de har med sig telefonen eller ej. GPS drar nog fortfarande mer effekt än bluetooth?

För min del är träning raska promenader där telefonen är med, under de omständigheterna så är batteriet inga problem på min snart 3 år gamla gen3.

Använder endast Apples app.

1 gillning

Senaste halvåret har jag haft med mig telefonen. Har inte märkt att klockan drar mindre batteri. Beställde en SE igår så det ska nog bli bättre nu :nerd_face:

Hejsan Bjorsi.
Jo för att svara korrekt så använder jag Strava till all min träning. Jag samalar och synkar över all data dit från olika appar.
Så jag använder Strada för att följa min statistik totalt. Men jag använde rinte strava appen på klockan.
Jag köpte en Nike Apple watch, gillade ett av tygarmbanden på den och trivs med de “extra” watchfaces som följde med.
Nike appen är mycket snyggare och ser överlag lite bättre ut än både Strada app för AW och Apples egna.
Visserligen använde jag Strava appen bara en gång i AW, men gud vad jag blev irriterad på den. Det “sämsta” med den var att den pratade svenska fast på engelska. alltså klockan är inställd på svenska så rösten som angav km tid mm pratar engelska fast svensk “brytning”.

Det tycker jag är kasst!
Rösten på Nike pratar svenska. :slight_smile:
Strava har gjort ett halvdant jobb med den inbyggda till AW, går knappt och konfigurera och bara ett fåtal olika sorters träning som de har fört dit tyvärr.
Därav kör jag Nike, men det för med sig andra nackdelar, jag får använda en extern tjänst för att synka över till Strava. Använder man Apples inbyggda egna löpning så synkar det över smidigare.
Så där är väl anledningen att jag inte kör Strava på AW…

1 gillning

Blev en Apple Watch SE

6 gillningar


För mig har det varit förutom en underbar liten bit av tech på handleden, ett motivationsverktyg utan dess like. Igår lyckades jag med bedriften att stänga alla 3 ringar VARJE dag utan avbrott i 3 år. Från 30 sept 2018 - 30 sept 2021.

Började som en egen utmaning där jag ville stänga alla ringar (utan att sänka målet någon gång) under 1 år. Det gick förvånansvärt bra och sen rullade det bara på. Visst, det har krävts en jävla planering vissa dagar för att hinna med min dagliga powerwalk på 45-60 min men tack vare Apple Watch har det liksom blivit en invand rutin nu.

Får se om jag fortsätter, tror inte jag slaviskt kommer jaga ringarna längre även om jag mår bra av att göra det :sweat_smile:

Mål: Stå 12h, Rörelse 500kcal & Träning 30 min.

Mitt genomsnitt senaste året från Apple Hälsa-app: Stå 16h, Rörelse 682kcal samt Träning 79 min. Ändå helt okej där någon som inte rört sig sen sena tonåren helt plötsligt fått motivationen att göra det igen tack vare en liten klocka och virtuella ringar :laughing:

12 gillningar

Underbart. Bra jobbat!:facepunch:t3:

Jag hade en liknande streak men i somras råkade jag missa träning på en minut. Försökte då fixa det med att ställa om tid/datum. Men det gjorde att hela den dagen försvann. :grimacing:

Apropå ringarna, vad betyder den gröna punkten?

Då du registrerat en träning i klockan.

Jag har alltid kört utan 4g på klockan, men om man ska byta i framtiden så undrar jag lite hur det fungerar. Behöver jag ha ett extra abonnemang för det? Jag har fello och de har inte e-sim, är det då kört ?