Nu blev jag riktigt sur (2022)

När man behöver utbilda Apple-supporten (first line) att ens mobilnummer skall fungera som iMessage-kontakt både på datorn och iPaden trots att de inte har något simkort i sig...

Bara att det inte gör det hos mig.

Edit: Nu löste det sig men jag hittade det själv.

1 gillning

Vad var lösningen?

Grundproblemet var att iMessage (och Facetime) bara fungerade med mitt Apple-ID-mail på Macen och iPaden medan det fungerade både med Apple ID (trodde jag) och telefonnumret på mobilen.

Under inställningarna för iCloud fanns mitt mobilnummer med som kontakt under “Du kan nås på dessa telefonnummer och epost-adresser via iMessage, Facetime, Game Center och mycket mer.” på alla enheter.

Men även om mobilen var fullt fungerande med iCloud och allt såg bra ut under iCloud-inställningar verkade det som att det var mobilens iMessage som inte var uppkopplad mot Apple-idt utan tog bara hem meddelanden som skickades till telefonnumret.

Så under Inställningar - Meddelanden - Skicka och ta emot - stod mina telefonnummer och under stod det “Logga in på Apple ID”.

Jag tryckte där och fick först ett felmeddelande men sedan gick mitt Apple ID-mail in där och i samma ögonblick frågade datorn om jag ville lägga in mitt mobilnummer i iMessage.

1 gillning

Härligt att du är en av de blå bubblorna igen.

2 gillningar

Beställde två switchar från Webhallen imorse. Såg att det fanns ett leveransalternativ om hemleverans idag, Trettondagen, en superröd dag. Kollade extra noggrant och även datumet framgick tydligt, idag 6/1 mellan 17 och 22 eller något. Betalde 39 kr för denna leverans, 10 kr mer än någon konkurrent som inte levererar idag. Men har jag fått något mejl om att ordern lämnat lagret…? Nej, såklart inte. Borde jag insett detta? Ja! Men retar mig ändå på att jag betalade 10 kr för att få dem idag och inget sådant kommer hända. Sedan kanske de där kronorna inte är det viktiga i denna story.

Framförallt undrar man ju vad chattkundtjänsten säger när du kontaktar dem strax :wink:

1 gillning

Ja 10 kr är ju billigt för en leverans på en röd dag men dyrt när de inte kommer. :joy::joy:

1 gillning

En av döttrarna bor i Skåne. (Bara där blir man ju direkt på dåligt humör)
Eftersom hon inte varit där på en längre tid har hon inte kunnat kontrollera posten. Och hon böt bank i höstas så autogiro och sådant har inte börjat fungera som det ska.

Igår kom hon dit för att märka att elen var avstängd. Ringde elbolaget som gav den informationen att hon inte betalat nätavgiften på 424kr därför är elen avstängd. Fick det klassiska svaret att: Det finns inget vi kan göra, ringa på måndag för att få elen påslagen igen.

Hon ringde idag. Fick information om att de 424kr nu är runt 5500:- eftersom en delgivningsman (som inte kunnat ge en delgivning) och avstänging går på 2000:- st. Sedan tillkom lite andra avgifter.
Så en obetald räkning på 2 månader har nu blivit 5500:-

Eftersom elen blev avstäng i mellandagarna så har frysen smällt och det låg smällt vatten på golvet och en fruktansvärd lukt av saker som ruttnat i frys och kylskåp.

Hon var tvungen att bo på hotell i natt och troligen några nätter till iom fuktskada

VARFÖR kan inte elbolaget ringa henne?. Eller delgivningsmannen?. Samtliga personer lär ha hennes telefonnummer. Hon finns för f*n på hitta.se

(Hon har fortfarande på morgonen nu inte fått elen påslagen, ville hon ha det garanterat idag kunde hon få en extra avgift på 1200:-. Annars blir det KANSKE idag, mest troligen i morgon)

4 gillningar

Visade min fru som jobbar på ett elbolag ditt inlägg och hon svarade så här.

Det är en lagstadgad process som innefattar ett antal olika steg. Eftersom elnätsbolagen är sk naturliga monopol så finns det mycket regler om just likabehandling. Det är upp till elanvändaren att tillse att elbolaget har rätt uppgifter.
Dock får inte elbolaget stänga av elen om det bor minderåriga barn på adressen utan att kontakta sociala myndigheter. Det blir dyrt att inte betala och gå så långt i handräckningen att elen stängs av. 5000kr lät billigt. Hon har nog fått betala en deposition också då hon visat sig vara dålig betalare, det kan uppgå i långt mycket mer än 5000kr.

1 gillning

Det är inte alltid elbolaget (nätägaren) kan eller vill slå på strömmen på distans. Däremot kan de “avblockera” brytaren och så får man själv slå på strömmen om man nu kommer åt sin elmätare.

Borde de inte ha som en process att ringa innan de stängav strömmen?.

EDIT: Det som slår mig mest i detta är ju att om det nu finns en person som har problem att betala…så blir ju INGET bättre att den kostnad 10 dubblas.

Det går bra nu. Hon har också haft inbrott i sitt källarförråd.
Försäkringsbolaget sa snabbt att hon inte kommer få ersättning för det för de täcker inte källarföråden…AWESOME

Vad är det för försäkringsbolag? Vi fick ersättning från Folksam efter inbrott i källarförrådet för något år sedan.

IF… Men hon kommer inte ta ett nej.
IF hade varit där i mellandagarna och tagit bilder på inbrotten. Såg då att hon hade en kartong till laptop som låg där… så “om man skyltar med saker så får man skylla sig själva”…

EDIT: Men det sjuka med det inbrottet är att de tog en Chademo laddare till Tesla. En Väska (den minsta av alla) och lite små skit grejer. Men lämnade skor, jackor, sticksåg, slipmaskin och laserpass…

1 gillning

Alla mina kartonger till Appleprylar blev stulna när vi hade inbrott. Folksam ville bara ha en lista på vad som blivit stulet och sedan fick vi ersättning utan krångel (Applekartongerna hade givetvis inget värde enligt Folksam).

Good for you…

1 gillning

Like a boss. :joy::joy::joy:

10 gillningar

hahaha men va fan

1 gillning

Fy va trist jag lider med henne.

Eller iaf lite irriterad på namnet på en serie som heter ”Det bästa av Haverikommissionen”.

Finns det bra flygplanskrascher?

1 gillning