Tråden för olika typer av USB-C-kablar

God morgon Bubblan.

Jag söker en mjuk, tunn, smidig USB-C kabel lämplig för ett headset. Den behöver alltså inte klara mer än 5v/500mA och överföring i 2.0 hastigheter.

Har ni sett något?

Hur lång behöver den vara?

Den behöver vara en meter åtminstone, Den ska användas för att lyssna/prata, inte enbart laddning.

Finns den i 1,8 - 2 m?

Ja visst! Notera att dessa kablar är USB 2.0 så inget du kan använda till externa SSD-enheter och liknande.

Tänkte bara ladda hörlurar, iPad m.m :smiley:

Det finns en hel del av den varan i mitt garage kan jag avslöja :slight_smile:

Då kanske det är dit man ska åka och shoppa istället :smiley:

Du är hjärtligt välkommen! Skall sätta ihop en liten laddargoodiebag!

1 gillning

Jag sparar kabeltipset om Satechi i huvudet. Det blev ett spontanköp av helt andrar lurar som inte klarar av USB-audio.

:heart_eyes: skicka över butikens öppettider så svänger jag förbi :smiley:

1 gillning

Min högst ovetenskapliga undersökning visar att Satechikabeln är minst mjuk tunn och smidig av dom jag provat hittills. Dvs den som slaknar minst i testten. Vinnaren är en Belkinkabel. Apple och Luxorpart delad 2:a plats.

Satechi är klar snyggast och känns premium.

Jag letar vidare.

1 gillning

Tänkte vi använder denna tråden för allehanda USB-C-kabelönskemål.

Jag söker efter en riktig nagelbitare.

  • 2 meter (helst om det finns 3 meter).
  • Svart.
  • 10 Gb/s (1250 MB/s), dvs USB 3.1 / USB 3.1 Gen 2 / USB 3.2 Gen 2 / SuperSpeed+ (kärt barn har många namn).
  • Laddeffekt spelar ingen roll.

Kan du backa på färgkravet om man hittar en limegrön?

Hehe, inte i detta fallet.

1 gillning

Caldigit har sådan kabel, 1 å 2 meter. Tre meter är utanför spec.
Jag har en 1 meters och den är mjuk och fin.

Avsedd för Thunderbolt 4 och allt neråt.

Ja Thunderbolt-kablar löser ju problemet men det är inte en kostnad jag är beredd att ta :slight_smile:

Thunderbolts tvåmeterregel gäller endast aktiva kablar på 40 Gbps (Optiska 100 meter), USB 2 har maxlängd på 5 meter, USB 3 har egentligen ingen max-längd enligt spec men man pratar om 3 meter som rekommendation som längst.

Nä bara två meter på 3.2 gen 2. Om det funnits något annat hade du hittat det hos Deltaco för inga pengar alls.

Hehe, det är en poäng. Men oavsett Deltaco så kan vi läsa följande på Wikipedia

" Unlike previous standards, the USB 3.0 standard does not specify a maximum cable length, requiring only that all cables meet an electrical specification: for copper cabling with AWG 26 wires, the maximum practical length is 3 meters (10 ft).[11]"

Men visst 10 Gbit-kablarna kanske inte går att göra 3 meter i praktiken, men det står inget specifikt om det i USB 3.2 Gen 2-specifikationen vad jag kan hitta.

Well well well! Titta här!

2 gillningar