Snustillverkaren British American Tobacco Sweden AB återkallar 12 olika snussorter på grund av att de innehåller för höga halter av ett cancerframkallande ämne.
Tidigare återkallade företaget snussorten Granit Original White Portion Large efter att den visat sig innehålla för höga halter av bens(a)pyren. Nu återkallas ytterligare flera sorter av samma anledning. Totalt omfattar återkallelsen tolv olika snussorter. Här nedan hittar ni hela listan över de berörda sorterna och tillverkningsdatumen:
Om du har någon av ovanstående produkter och de är inom tillverkningsdatumets ram, ska de omedelbart sluta användas, skriver British American Tobacco Sweden i sitt pressmeddelande. Du kan också kontakta dem via e-post på [email protected] eller ringa +46 85 467 30 00 för att få en återbetalning eller en ersättningsprodukt.
Oj, det var ju inte bra alls. Nu är jag ingen användare av dessa, men flera av dessa är ju storsäljare.
Sedan får man kolla vilka värden det är och jämföra med var faran ligger på.
Jag var med när larmet gick om bensenol A. Sveriges ledande expert sa att man får äta ett visst antal kilo kvitton för att det ska vara farligt. Media var mycket lite intresserad av hans kunskaper.
Jag har gjort en rollback till riktigt snus. Lundgrens Skåne Stark. Och General Lös/Rapé lös. Har dock ett gäng dosor Rimfrost kvar. Kommer dock inte köpa fler vita på ett tag nu.