Tjugo år efter tsunamin: National Geographic släpper dokumentärserie

Från sajten:

National Geographic kommer att lansera en ny dokumentärserie om en av historiens värsta naturkatastrofer, som inträffade för 20 år sedan i Indiska oceanen.

I dokumentären kommer vi att få se nyligen upptäckta filmklipp som även innehåller berättelser från överlevare, journalister och räddningsarbetare som var på plats under katastrofen. Serien har tagits fram under tre års tid, och utöver arkivmaterial har National Oceanic and Atmospheric Administration skapat en simulerad rekonstruktion av händelsen. Totalt släpps fyra avsnitt, och de två första har premiär den 25 november klockan 21:00 på National Geographic. Samtliga avsnitt blir tillgängliga på Disney+ samma dag.

Tsunamin som slog till den 26 december 2004 krävde över 230 000 liv och är en av de dödligaste naturkatastroferna i modern historia. Jordbävningen som orsakade tsunamin uppskattas ha frigjort energi motsvarande 23 000 atombomber av Hiroshima-typ.

2 gillningar

Sjukt, bodde på ett hotell där i Khao Lak 2001 med familjen, det hotellet vi bodde på var ett av de som blev värst drabbade i tsunamin. Då hade man ingen aning om vad som komma skulle. Tur var väl det.

Eftersom de var så många svenskar som omkom så kändes det som Estonia i repris. Dvs. det blev en nationell kris och sorg i Sverige.

Mitt starkaste minne var ett svenskt norskt par vars 4-åring slets ur pappans famn av vattenmassorna. Det sista som hans pappa hörde han sa var "Jag är rädd" . De fick aldrig se sin lilla pojke igen :sleepy:

1 gillning

Jag var där när det hände.

2 gillningar

Fy vad hemskt, om du orkar berätta hur var det och var befann ni er?

Fortfarande overkligt, som något man inte förstår att man varit med om. Vi var ca 1 mil från havet. Märkte att alla djur helt plötsligt började springa upp mot högre höjder. Sen small det bara till, typ, kaos. Men vi klarade oss.

Båten där som numer är ett monument låg förankrad ca. 2km ut i havet och hamnade 2km upp på land. Galna krafter.

Fortfarande ofattbart och känns inte verkligt att man ens var där eller att man sett det. Fotona man har får påminna en ibland.

1 gillning

Galet verkligen och hoppas alla du var med klarade sig <3

1 gillning

Absolut! Ja, overkligt.

1 gillning