Tips på router för mobil failover

Tänkte fixa ett ”kontantkort” för mobilt bredband att använda som failover för min vanliga uppkoppling.

Någon som har tips på bra router? Måste gå att köra i bryggläge då jag har egna Unifi-prylar på insidan.

Säger som jag sagt till @Thor i hundra år, vilket problem vill du lösa?

1 gillning

Var jag otydligt? Problemet jag vill lösa? Jag vill ha tips på en bra router för mobilt bredband som jag kan ha som failover för min ordinarie uppkoppling.

Dovado kanske?

Mvh

Har en Teltonika RUT950LTE
Industri grej som funkar så bra så man glömmerbort man har den.
TYVÄRR bara 100mbit på LAN interface. Men sällan du får mer än så på LTE ändå

EDIT: Funderade lite varför du vill sätta den i Bridge läge?. Vill du inte ha in den i routern som en extra WAN länk?. Jag har gjort så att jag använder Conditional Routing

Oh! Den låter intressant. Ska kolla upp.

Vill ha den som en ren WAN2-länk utan någon extra NAT på insidan. Men brygga är inget måste egentligen när jag tänker efter. Det viktiga är att trafiken funkar bra när WAN1-länken är nere

Kanske overkill?

Cool men som du säger lite overkill :wink:

1 gillning

Vad kostar en sådan där…?:flushed:. Nu ska jag inte ha något kinesiskt, men om ett par år kanske någon firma i Europa eller USA kan ha kopierat den…:innocent:

Vet faktiskt inte. Jag letade efter en ny 4G-router då vi inte har fiber här ute. Hittade denna då och den kan bli intressant då 5G börjar rullas ut :smiley:

Bortsett från tillverkare är det ju intressant att fundera på 5G vs. WiFi. Kommer vi ha WiFi i framtiden? Hur som helst är ju detta en perfekt medelväg. Om klienterna snabbt byter till 5G om WiFi lägger av.

Man vill inte hamna i dubbel nat så förstår vad du menar. Men var just ordet bridge jag blev fundersam på.

Har du edge router?

Med bridge menar jag att man använder router endast som ”modem” dvs att den delar endast ut det externa IPt på insidan. Ingen NAT.

Jag jag en USG som brandvägg

Då kan du köra failover i usg:en. https://community.ui.com/questions/Setting-up-WAN-Failover-on-USG/7ce70964-749f-416f-bbfb-667d796dcfb1

1 gillning

Har tittat på den @Stefan_Sandstrom rekommenderade. Ser lovande ut. Jag tror dock jag nöjer mig med den mindre modellen RUT240.

För info så har jag även hittat ett “kontantkort” från Tele2 där man kan fylla på med data där datan varar i 12 månader så man slipper en fast abonnemangskostad på sin failover

Glöm inte göra failover test ibland bara :).

1 gillning

Första skarpa läget och failover funkade klockrent :+1:t3:

bild

3 gillningar

Hmmm, när mitt vanliga bredband faller av en eller annan orsak ansluter jag bara min iPhone eller iPad till datorn via Internetdelning och låter den agera som “router” mot internet… Kanske för enkelt?

Ja det fungerar bara på den enhet som du manuellt ansluter till din iPhone. Hans lösning fungerar till alla enheter i hushållet.

Jo men är det ett teoretiskt problem eller praktiskt - fallover kan i praktiken vara mindre driftsäkra än dem utan vilkae ironiskt nog ökar driftosäkerheten om inkommande lina är stabil.