Tips på mediamöbel/tv-bänk?

Tjenare!
Sitter här och letar ny "tv-bänk" och kom på den geniala iden att fråga här på forumet vad ni kör med.
Tanken är att det fram över typ höst/vinter ska uppgradera vår gamla tv till något större (<55") och modernare och vill så klart ha en snygg bänk där vi kan slänga in mac mini, spelkonsoller(PS3 & Wii), hembioreciver samt ett stereo slutsteg.
Kan inte ha för bred bänk då jag har golvhögtalare som sköter ljudet och dom får inte stå för brett isär.
Nuvarande är någon gammal Ikea modell som jag målat om med blandat resultat.

Vi har denna hemma. Snygg och stilren i en mängd olika färger och material. Antingen 136 eller 180 bred. Finns hål på baksidan för kablar. Och att det är lite luft under är perfekt för att sätta en ledstrip. :+1:t3:

1 gillning

Den är snygg men på tok för dyr tyvärr.

1 gillning

Vi kör IKEAs Bestå. Clean och billig.

1 gillning

Samma här. IKEA bestå. Snygg och väldigt “konfigurerbar”

1 gillning

Jag har alltid tyckt snygga tv-möbler är skitsvåra att hitta. Och om jag hittat någon jag gillat lite har den typ kostat 40k och mer eller mindre sett ut som en lite snyggare/nättare variant av Bestå :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kör denna https://www.ikea.com/se/sv/images/products/besta-tv-baenk-med-doerrar-vit-lappviken-vit__0723576_pe734034_s5.jpg?f=s gillar att den är väggmonteringsbar. Allt som kan väggmonteras ska vägg monteras

2 gillningar

Vägg monterat är ju snyggt men vad är max last?

1 gillning

Genomgående bult så slipper du fundera! :wink::joy:

Är dom inte ganska grunda Bestå skåpen, tror min hembioreciver är typ 42cm djup eller något sådant.

Hur som helst får jag inte bestämma själv hur det ska se ut så det så… :wink:

  1. Min receiver får inte plats, får stå utanför, men kan vara rätt vettigt pga värme.

Vill man stänga in med luckor så blir 42 cm knivigt. Men om man kör med öppna hyllplan så funkar det

Så länge man inte behöver några kablar in i en vuxen receiver så funkar det möjligen. :grinning:

Själv väggmonterade jag min sonos beat limpa, en Apple TV väger inte mycket ett gammalt Wii som sonen gillar och en IP-TV box klar den, men jag hade inte lastat över 30 kg tror jag inte så inga tunga spolar och järnkärnor… :joy:

Får bli golvstående än då, effekt slutsteg är ingen lätt pjäs.

Byggde en egen bänk av Ikeas överskåp till kylskåp. Behövde djupet för förstärkaren. Har dock kapat ner det lite på djupet då dessa är 60 djupa. Byggde lucka av trä med rotting så luften kan cirkulera