Tips på macOS-appar och verktyg

Nu när jag bestämt mig för att börja använda macOS mer igen vill jag ha tips på måste-ha-appar och verktyg som gör macOS bättre.

De verktyg jag redan känner till är:

2 gillningar

Första jag installerar är little snitch.

1 gillning

Appar jag installerat:

  • 1Password 8
  • Acorn
  • Carrot Weather
  • iA Writer
  • Fantastical
  • NetNewsWire
  • Jump Desktop
  • Pixelmator Pro
  • Signal
  • Things 3

Safari-tillägg:

  • 1Blocker
  • 1Password
  • Noir
  • Vinegar

Är nog lite mer nice to have för oss som jobbar med redaktionellt innehåll men vill du slänga upp lite snyggare skärmdumpar etc så är mockview fantastiskt bra (finns till iOS med)

1 gillning

Är 1blocker bättre än AdBlock?

Svårt för mig att avgöra då jag aldrig använt AdBlock. Jag använder 1Blocker både i iOS, iPadOS och macOS och är nöjd.

Spontant så verkar 1block lite mer granulär i inställningarna än AdBlock, så får testa lite.

1 gillning

Dessa använder jag på både iOS och macOS.

1 gillning

För den som använder Facebook kan jag rekommendera FBP https://www.fbpurity.com

1 gillning

Alfred är första appen jag installerar.

Just ja, provade den och någon liknande sist jag använde Mac flitigt. Tror jag fastnade för den andra men jag har glömt bort namnet på den (och vet inte ens om den finns kvar).

Denna var det:

Får utvärdera vilken som är bäst nu för tiden.

1 gillning

Kul tråd! Det enda jag har installerat är nog iStat menus. Ska kika närmare på denna lista ikväll :ok_hand:t3:

1 gillning

BetterSnapTool, macOS fönsterhantering lämnar en massa att önska.

1 gillning

Behövs den verkligen nu? För ett par år sedan körde jag också den innan spotlight var vettigt men nu känns den lite onödig?

Det beror nog lite vad man är ute efter. För att söka efter saker eller starta appar så är Spotlight lika bra men jag använder Alfred även för snippets, clipboard history, styra musiken och lite annat.

1 gillning

LaunchBar minns jag med kärlek från OS8-9-tiden och jag tror den följde med till OSX men när Spotlight blev bättre så behövdes inte någon launcher för mig. Speciellt inte när Spotlight även funkar för så mycket annat smått och gott, kolla ordboken, konvertera valutor etc.

1 gillning

Dessa installeras direkt:

homebrew - The Missing Package Manager for macOS

kitty - bättre terminal än den inbyggda

alfredapp - Spotlight på steroider.
Om man köper powerpack kan man göra massa roliga grejer, Tex, använda lösenordshanterare, använda spotify, clipboard history (sparar allting du kopierar under x antal dagar), snippets.

Magnet - fönsterhantering a la windows.

1 gillning

Glöm inte iTerm 2, en bättre kommandotolk än standardterminalen i macOS

1 gillning