Tips på lurar till tv:n

Vi har idag ett par väldigt gamla trådlösa Sennheiser-lurar som visserligen fortfarande fungerar men de lär möta slutet av sin tjänstgöring snart och behöver ersättas. Det är on ear-lurar och som kör trådlöst över någon form av radiofrekvens, vilket känns fördelaktigt, samt att de laddas smidigt genom att bara hänga dem på ett laddställ bredvid tv:n.

Vad skulle ni experter föreslå för ersättare till dessa? Kravet på ljudkvalité är inte högt och vi är inte intresserade av att lägga massor av pengar på dem.

Jag antar att du behöver ha ett par lurar som du kopplar in basstationen med kabel i TV'n? Jag har samma setup och när jag letade kom jag fram till att Sennheiser passade mig bäst. Är de du har trasiga? Eller är du bara sugen på att byta?

Ja, jag har det uppsatt så. Vanlig 3,5mm-plugg från basstationen in i tv:ns hörlursuttag.

Jag vill byta då de är slitna samt att ljudet ibland påverkas lite vällyckat av annat runtomkring. Iofs oklart om det hade blivit bättre med nya lurar men värt ett försök då de befintliga ändå är riktigt slitna.

Ok, anledningen till att jag undrade var om kuddarna var slitna då det finns billiga sådana på Amazon. Sen är det vanliga laddbara AAA batterier så det går också smidigt att byta. Det finns tyvärr inte så gott om lurar med basstation men du kanske har BT i TV'n då blir ju utbudet betydligt större. Fördelen med basstationen är ju att de alltid är fulladdade.

Helt enig med dig, denna setupen är smidig.

Jag såg dessa på Elgiganten, kanske kan vara något?

Kör visserligen BT och lanserades för hela fem år sedan så jag tycker inte riktigt att priset är vettigt. Dessutom over-ear och inte on-ear.

1 gillning

De verkar helt ok tycker jag.

Uppstår det störningar av andra apparater eller hör du ljud från omgivningen?

Orsaken till lite brus då och då lär vara något i omgivningen, det är inte ljud från någon annanstans än i lurarna. Det är inget större problem egentligen, existerar inte hela tiden. Man kan tydligt urskilja det också, typiskt analogt brus.

1 gillning

Ja, men enligt mig inte alls värt några 1500 kr när det är fem år gammalt.

Har du provat att slå om knappen på baksidan på basstationen?

Tror det är svårt att hitta billiga basstations hörlurar.

Jag skulle dock gärna ta emot tips på andra förutom dessa, oavsett pris så man kan se vad som finns där ute. Svårt att hitta några själv.

Jag har inte koll på priserna, men om du letar bland gaming-lurar så finns det många med basstation att välja på,, någon borde vara lite lägre prissatt.

Det är inte jag som söker dessa. :joy:

Ska kolla in det, tack för tipset.

Nackdelen med gaming lurar är ju att de oftast har en stor mick på sidan. Och då har de väl en 3,5mm kontakt med mick uttag.

Ja, en mix ska ju inte finnas på de som kan vara aktuella.

Du har inga AirPods och AppleTV?
Rätt smidigt då man kan ha i alla fall två AirPods kopplade till de nyare AppleTVsarna🤓

1 gillning

Jo, men det är AirPods Pro som är in-ear som är sjukt obekvämt att ha på sig när man ligger på kudden i sängen :blush:

Jag tycker de är smidigare än on/over-ear i sovläge, men smaken är ju delad :slight_smile: