Den var skum... men jag såg klart.
Sprängningen av Flammanhuset är också en väldigt speciell händelse. Rysshatet i kombination med kommunistskräcken var väldigt stor. Min far var så hela livet. Ryssarna(Sovjetunionen) skulle man se upp med och kommunisterna ska vi inte prata om. Som den övertygade socialdemokrat han kom att bli skulle han hellre röstat på moderaterna än något kommunistparti. Då var ju ändå moderaterna paria ända fram till mitten på 70-talet. De övriga borgerliga partiledarna ställde inte upp på en gemensam presskonferens och bild med m-ledaren förrän 1971.
Jag gillade Pluribus som fan. Absolut märkligt och galen Vince Gillian-långsamt men jag sitter som klistrad för att försöka förstå. Väntar redan på säsong två.
Ska jag vara kritisk så kändes hela första sången som en uppbyggnad inför säsong två. Eller... En extremt framgångsrik serieskapare får fria händer och full finansiering och kör igång med en lysande idé men helt utan aning om hur han ska kunna landa det... ![]()
![]()
Det kan nog ligga en hel del i det. Jag har hög tilltro till Vince Gilligan så tror nog att han har ett tänkt slut men vägen dit kanske inte är glasklar.
I övrigt känns det lite som streaming-jättarnas strategi att knyta upp bevisade talanger och ge dom väldigt fria händer att skapa vad dom vill.
Moderata samlingspartiet bildades 1969 så det kanske inte var så konstigt. De var ju "Högerpartiet" innan dess. ![]()
Hehe, kanske det. Namnet avgjorde..![]()
När jag såg ”Sverige och kriget”
insåg jag att jag bara hade sett ett avsnitt av ”Balansakten” på SVTPlay.
Den handlar om Sverige och det kalla kriget och är ännu bättre än Sverige och kriget. Främst för att de artikulerar mer okända bitar av svensk säkerhetspolitik på ett väldigt pedagogiskt sätt. Det har kommit ut en bok nyligen på samma tema, ”Sveriges sak var vår : den hemliga svenska motståndsrörelsen” av Johan Wennström”
På tal om historia, gammal dramadokumentär om Raul Wallenberg i tre delar. Det var ju aldrig en rättegång som sådan om vad som hände. Men funkar som en sammanställning:
Den norske skådespelaren Sverre Anker Ousdal har gått ur tiden. Han var med i en av de bästa miniserier som har gjorts. The Last Place On Earth:
Såg den på TV för längesedan, verkar dock inte komma i repris eller streamas vad jag vet.
Verkar finnas på Youtube
Tack för tipset. YouTube är ofta räddningen för gamla filmer och TV serier.
Sett den på YouTube nu, men fanns även på Amazon Prime:
https://www.primevideo.com/detail/The-Last-Place-on-Earth/0NLQWNDL66KEJLAZ5KZTE7VXFH
Mr Bates vs. The Post Office:
Också en fullpoängare 5 av 5 stjärnor. Pengar försvinner pga ett undermåligt dataprogram, som postkontor använde. Men de skyllde på användarna.
Måste rekommendera Slow Horses på AppleTV. Humor med intressanta intriger och lite action. Gary Oldman är som vanligt lysande i sin roll
Har sett 90-talsfilmerna ”Familjen Addams” och ”Den heliga familjen Addams” med sonen i helgen. De höll förvånansvärt bra och han uppskattade dem.
Båda filmerna finns på SkyShowtime.
Jag såg Tretton Dagar igår tillsammans med 16-åringen. Den var väldigt bra även om jag sett den två gånger tidigare, men det måste vara snart 25 år sedan jag såg den senast.
Då håller den fortfarande och vad tyckte 16 åringen?
Den var som nygjord. En otroligt spännande story, bra dialog och mkt bra skådepelare. Sonen satt som klistrad. Vi har pratat en del om Kubakrisen och JFK så han hade en kontext vilket gjorde det ännu mer spännande tror jag. Samt att han hittade skare där pappa kanske hade haft fel..![]()
Detta är faktiskt en riktigt intressant historia om ett par grabbar som köper ett hus och det hittas en massa guld gömt i huset. Tänkte först hur mycket kan där vara att berätta om detta i 6 halvtimmeslånga avsnitt. Men de lyckas faktiskt att hålla storyn flytande utan att upprepa sig för mycket. Mycket intressanta vinklar på hur detta fynd ska hanteras. Kan rekommendera er att se den och bilda sig en uppfattning till vem som har rätt till guldet.
Utan att avslöja för mycket så är jag av åsikten att det borde tillfalla "investerarna" då jag anser att de är de rättmätiga ägarna. Men som sagt det finns många som vill åt det. Om du ser den så kommentera gärna vem du tycker ska ha det?