Tips på filmer och serier

Tydligen tyckte Apple i våras att det var för magstarkt att sända en israelisk serie om spioner i Iran när det nyss skickats missiler mellan länderna. De sköt upp visandet av säsong 3 tills vidare men tillät att den sändes på Israelisk TV under vintern. Enligt Wikipedia har manuset för säsong 4 skrivits om för att bättre passa tidsandan.

1 gillning

Började se Adolescence igår, känns som det kommer blir bra.

Enda var det där med att det ska se ut som det bara är en tagning, jag vet inte om det tillför något mer än att det är något som det pratas om.

Själv satt man mest och försökte hitta var de klippt för att det inte ska synas och bilresan till stationen var riktigt lång.

1 gillning

Dom har inte klippt något. Det är en tagning.

Säg att det är så att de inte fuskat och klippt in någon av delarna.

Tänk om de istället gjort den som en normal serie, och kunnat ta de riktigt bra sakerna från olika tagningar.
Nu måste de ju ha tagit den timmen som innehöll minst med dåliga saker.

Blir ju inte som i 24 där han hissnar lite över tidsspannet och hur många Jack hinner döda på ett dygn. =)

1 gillning

Jag säger inte emot dig. Även om det är imponerande så blir det lite långtråkigt.
Jag fastnade inte för serien. Såg 1,5 avsnitt sedan tröttnade jag. Både storymässigt och filmmässigt blir det för utdraget.

den er ju hur bra som helst !! o vilket mästerverk de är när man vet att de inte är klippt någonstans ( me de säger ja inte att de inte är flera omtagningar ) för de är de vad ja läst men de vi ser är långa tagningar utan klipp

Men tillför det något egentligen? (mer än publicitet?)

Kan rekommendera hans film Boiling Point, också inspelad i en enda tagning.
(Om ni gillar stressen och tjafset i The Bear)

Finns även en fortsättning som serie i två säsonger, men har inte sett ännu.

mer än att de grymma skådisar o bra filmat , njae de väl de bara

.. de ju lite av hans signum, en tagning

1917 filmen skulle ge intryck av en tagning:

Rent generellt tycker jag nog en film är som bäst när man inte tänker på filmningen utan det bara naturligt flyter in i storyn som sådan.

Tycker det kan var effektfullt sim i första säsongen av the Witcher där de har en fightscen i en tagning, där en annan actionserie hade haft 30 klipp i den scenen.

Långa tagningar är nog lite på modet just nu, i slutet på 60 talet var det inne med 2 eller 3 bildrutor i samma scen. Typ Bostonstryparen:

Jag vet inte hur många klipp det är i exempelvis Gudfadern. En film är bra eller mindre bra helt enkelt.

Man får bedöma varje TV serie eller film på sina egna meriter.
Möjligen att jag påverkas om en film ska vara gjord i en tagning så håller jag utkik efter ett ev, avbrott.

Men det kan ju vara ett slags PR som ger intresse åt en film eller TV serie om det diskuteras om det. :slightly_smiling_face:

Jag tycker absolut att det tillför något, det blir mer levande och organiskt på något konstigt sätt. Sen sjukt imponerande också. Om jag fattade det rätt så spelade man in 15 versioner av varje avsnitt och sen valde det som kändes bäst.

En klassiker Analys av ett mord:
Analys av ett mord | SVT Play

Kul med 50 talsmiljöer och bilar. Bra skådespelare.
Men kanske ett manus som haltar lite. Känns orealistiskt att en kvinna som nyss har blivit våldtagen och misshandlad direkt efteråt ska flirta med sin försvarsadvokat.

Så tre av fem stjärnor.

Såg precis sista avsnittet av The White Lotus och jävlar vilken åktur det var. Fenomenal säsong!

1 gillning

Har vuxit till en riktigt bra säsong efter lite trevande i inledningen tycker jag, har inte sett sista avsnittet än men ser fram emot det!

Instämmer, men jävlar vad den tog fart på slutet. Så bra casting rakt igenom. En av de bättre säsongerna faktiskt. Det enda jag saknade vsr themesongen

1 gillning

Får klämma sista avsnittet ikväll eller imorgon. :slight_smile:

1 gillning

Säg inte för mycket nu…jag har kvar det.

1 gillning

Blev sugen på denna. Kanske dags för ett biobesök.