Tips på filmer och serier

Sett första två avsnitten och gillar den otroligt mycket. Känns både bekant och nytt på samma gång. Snyggt filmat, bra tempo och fina prestationer.

Länge sedan jag längtade så mycket efter nästa avsnitt på en serie.

3 gillningar

Netflix
Humor, crimepod.
Lättsam.,

Att de ser siffror är inte övernaturligt. Alpha centurianerna har teknologin att superdatorer stora som protoner. De skickar dem till jorden och det är dem som stör ut partikelacceleratorerna, skapar hallucinationer mm.
För människor framstår det som övernaturligt för att teknologin ligger för långt fram för oss att förstå.

Jamen jag är ju en människa..:joy:. Vi har kanske lite olika begrepp här och det är säkert jag som ligger lite fel i hur jag beskriver övernaturligt. Men i min begreppsapparat är det en hel del övernaturligt i Three body. Men de klarar ändå att ligga på rätt sida enligt mig.

Tack, jag hittade svtplay-dl :sweat_smile:

1 gillning

Gillar man Nick Cave och Warren Ellis gillar man med största sannolikhet det här. Finns att streama på Mubi.

Jo, det verkar som det. För mig är övernaturligt sådant som inte går att förklara med vetenskap (eller lite sån vi kan göra det i framtiden-vetenskap). Det är typ spöken, vampyrer och liknande. :grin:

1 gillning

Jag hittade "Dogs of Berlin" på netflix. Tung tysk realkriminal. Tittade ut alla avsnitt på kort tid.

Sett en ganska vanlig serie som ändå är märklig eller ovanlig. Tänk en B-serie om kampen mot Talibaner. Fast ur ett Indiskt perspektiv, gjord i Indien. Som actionserie är den hyfsad men ojämn. Sedan kan vi väl säga att inte ens när amerikanska armen finansierar filmer är Muslimerna så utpekat skurkaktiga som här. Och Pakistan såklart. Indierna är vackra, men pakistaniern är ful som stryk..:sweat_smile:

Men trots allt rekommenderar jag den både som en stabil B-serie och som en studie i Indiskt perspektiv. Bard og Blood på Netflix.

Mycket sevärd dokumentär på Apple TV+.

Helt klart sevärd. Jag växte ju upp med denna musik även om det inte var några favoriter så var deras historia intressant.

5 gillningar

Såg halva igår kväll och ska se resten ikväll. En riktig nostalgitripp, på ett bra sätt.

Såg äntligen färdigt säsong ett i veckan och tycke den höll bra klass.

Fick lite samma vibbar som Sense 8, även om Sense 8 var rejält mycket bättre:

Kul att du gillade den..:+1:. Så Sense8 är värd att se?

1 gillning

Rekommenderar den starkt. Tror till och med jag sett om den en andra gång.

Netflix la ner den utan ett avslut men så många gillade den att Netflix lät Lana Wachowski göra ett 2,5 timmmes avslutande avsnitt.

1 gillning

Jag har alltid upplevt denna sammanfattning som över något ganska blekt: “...denna spännande serie om åtta personer som på telepatisk väg kan uppleva varandras liv." Men jag har fel med andra ord?

1 gillning

Ja, det låter fan inte spännande...

Jag tyckte som sagt det var mycket bra. Filosofiskt spännande med en hel del samhällskritik och inte oväntat kritik mot heteronormativitet.

Jag gillar den typen av sammanvävda historier som berättarteknik, jmfr Short Cuts eller Magnolia.

1 gillning

Matrix 5 2025?