Tips på filmer och serier (2023)

Aftersun. Jävla vilken regidebut av Charlotte Wells. Helt klart en film som inte kommer att falla alla i smaken. Man tror att dom stora ögonblicken ska komma men det gör dom inte, vid reflektion inser man att dom redan kom men dom var till synes små och obetydliga. Jag vet inte hur hur mycket av filmen som är självbiografisk men det känns oerhört personlig. Tyst. Lågmäld. Och med en stämning som på ett positivt sätt för mig ledsen och melankolisk. Rekommenderas om man gillar extremt långsamma filmer där handlingen till största del tolkas av dig själv.

1 gillning

Väldigt mysig!
Lite seg i början men den kommer sig.

Sett Knives out. Mycket bra.

På iTunes.

Precis sett klart Bad Sisters på TV+.

Riktigt bra drama/komedi om några systrar som vill döda en av systrarnas make som är ett riktigt ärkesvin. Spelas skickligt av danske Claes Bang.
Irländsk produktion som verkar bygga på en belgisk förlaga. Blev också lite förvånad att Josephine Bornebusch regisserat några av avsnitten.

1 gillning

Klart sevärd :+1:t2:

4 gillningar

Årets första dag och du nailar årets paradox direkt :joy:

Ledsen och melankolisk i meningen att det skulle vara positivt :blush:

Svenska vemodet vet du!

Varför kan det inte vara positivt? Som att vissa känslor skulle vara mindre värda än andra? Bah! Humbug!

Har jag redan sett den sämsta filmen 2023?
Glass Onion, Knives Out var snudd på odrägligt dålig. Ja, provocerande dålig. Hur kan man släppa en sådan film utan att någon i teamet skriker rakt ut?

Utöver hur otroligt dålig den är rent allmänt var det intressant att notera hur fel de ligger vad gäller pandemin. Initialt så gör de en stor(?) sak av pandemin som bara känns så 2022. Nu kom ju filmen ut då, men de delarna åldras inte väl.

Du är nog den första jag ser som sågar den. Intressant. Vad tyckte du om ettan?

Ettan tyckte jag var riktigt, riktigt bra.

Samma här och eftersom alla verkar unisont hylla tvåan blev jag lite förvånad över din sågning. Ska se den ikväll, ska bli kul att se om jag tycker samma eller tvärtom.

Ska bli kul att höra vad du tycker. Första filmen jag ger betyget 3 på IMDB.

3 av 10 är väl ett lågt betyg?

Jag skulle nog ge den lite högre. En 5. :thinking:

Jag som är morgontrött och läste fel. Trodde att du gav första filmen en 3:a på IMDb. :yawning_face:

1 gillning

Lägsta jag satt på en film. Sämsta jag sett sedan början på 90-talet. När man åkte och hyrde film och ibland kände att man måste ut ur butiken och hem för att öppna Cola och chips...

Enligt min läsning av betygen på IMDB är väl en 5:a just över superdålig? Men du såg något ursäktande ändå? :smiley:
Att jag inte satte en 2:a beror på att Daniel Craig ändå är en bra skådespelare.

1 gillning

Första halvan var ingen hit men efter det var den helt okej. Och som du skriver så gör Daniel Craig en bra insats. :man_shrugging:

1 gillning