Tips på filmer och serier (2021)

Började kolla som hastigast men ärligt talat, jag pallar inte ständig dialog på asiatiska språk.

Jag antar att dialogen kommer vara så hela tiden…? :slight_smile:

Den är ju sydkoreansk!:wink:

Själv tycker jag det är intressant och skönt att kolla på annat än anglosaxiska filmer/serier.

3 gillningar

Men det går att köra på engelskt språk. Själv tycker jag man tappar en del när det är dubbat.

Svårt det där. Jag gillar hur dialog på ett språk jag inte förstår väl (svenska eller engelska) tvingar mig att faktiskt bara kolla på teven och inte sitta och pilla med telefonen etc. Samtidigt kan jag tycka att det är skitjobbigt att jag måste engagera mig så mycket.

Jag har ingen emot ursprunget, jag tyckte denna serien verkade riktigt intressant, bara det att jag pallar inte lyssna på dialoger på dessa språk.

För övrigt så tillhör väl Sydkorea Asien? :wink:

Tror det är lite av en vana. I mina ungdomsår kollade jag mycket på Hong Kong-filmer och hade i början lite svårt för både språket och kulturellt hur man berättar.
Och det ibland överdrivna som inte finns i det västerländska berättandet.

Kunde varit men det tror jag inte. Har alltid tyckt det varit jobbigt att lyssna på och fjällan har de senaste året kollat massor av asiatiska serier.

Så, det blir dubbat för mig om jag ska se den serien :slight_smile:

1 gillning

Sugen på Squid Game men även tyska Dark men oengelska saker slutar alltid med att jag inte hänger med för jag kollar upp någon skådespelare på IMDB eller om det man kolla på är halvbra så slösurfar man samtidigt. Sen kan det ibland vara gott att se på saker fast man vilar ögonen lite och utan att förstå språket då så funkar det inte bra alls. :sleeping:

1 gillning

Ni har väl kollat in finska Frakt (Cargo) på SVT, utmärkt serie!

Såååååå trött på dessa reboots!

1 gillning

Fast ”Scenes From a Marriage” är fantastisk.

På måndag är det äntligen premiär för säsong 3 av ”Succession” (HBO Nordic).

2 gillningar

Kommer vänta tills HBO Max lanseras så man kan se den i fin kvalité :ok_hand:

2 gillningar

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Vi som vårdar språket

2 gillningar

Jag tycker också det ofta blir knepigt att hänga med i icke svensk eller engelsk-språklig film/serie.
Jag kollar med engelsk dubbning och det är väl sådär. Det blir ju lättare att hänga med men dubbningen är inte i topp så det blir lite b.
Men squid game är ganska långsam och inte jättemycket dialog hittills som är invecklad och avgörande för att förstå handlingen.
Det är ju en ”battle royal” liknade händelseutvecklingen så man förstår snabbt vad som kommer hända.

Jag har ett avsnitt kvar, sett hälften på originalspråk. Då blir det överspelat, gapigt och de pratar stötvis liksom flämtar fram orden. Som jag föreställer mig all manga är (har sett jättelite) Bytt sen i engelska lättare att hänga med och funkar utan problem när hälften av alla bär mask. Men när man hör dialogen så tycker jag den är jättedåligt, sådär pratar inga människor. Får hoppas på en bra upplösning nu i sista avsnittet.

Men än slå länge är det mest hype och liten del kul idé. (tycker jag)

Hittade just den här bilden, en HollyWood-remake med Keanu skulle jag nog uppskatta mer.

2 gillningar

Gav den ett nytt försök men nej, ingen serie för mig. Väldigt långsam takt.

Någon som sett Deg på SVT? Kollade 3 avsnitt igår, ganska underhållande, iaf om man har en mancold som jag just nu. :slight_smile: