Tips på bra PC-laptop

Jag hör vad du säger men är förvånad över hur bra Adobe-programmen rullar på min gamla Macbook 12", som ju är en spec-mässigt oerhört mycket sämre dator än frugans Asus. Går det superfort? Nej det gör det inte men det fryser och hänger sig inte.

Mer RAM och Intel Gen 12 verkar vara konklusionen. Inte HP, men kanske Dell.

1 gillning

och ett FETT krafikkort och >144hz skärm!..massor av LED och…ööhh… Eye tracking…

1 gillning

Gen 12 behovs inte - bara en liten speedbump och se datorerna har ju knappt kommit ut på marknaden väl?

Min älskade Peter <3

Där måste du nog läsa på lite. Gen12 är ett rejält hopp framåt säger alla i alla tester. Tyvärr än så länge väldigt begränsat på laptop sidan.

1 gillning

Det är en rejäl hopp på stationära datorer i och med att de markant ökar mängden ström till dem. Det är något man inte kommer kunna göra på laptopsidan.

Så vitt jag vet finns det inte några bärbara datorer med Gen 12 överhuvudtaget så den kan vara en svår köprekommendation att förhålla sig till :slight_smile:

det finns massor av gen12 laptops. men än så länge är det mest på gaming segmentet.

HIttade 11 stycken på prisjakt nu (inte helt bra filter där) varav de flera kostar över 50 000 kronor. Det finns två under 40 000 kronor och den billigaste kostar 37 000 kr. Endast fyra modeller finns i lager.

Så jag vidhåller att Intel Gen 12 är en svår rekommendation att förhålla sig till för någon som bara vill köpa en prisvärd dator att producera lite Adobe-grejer på.

Medan Gen 11 var en stor teknikbump över Gen 10.

snabbkolla webhallen… de hade en för 27k
men igen är dessa gaming segment…och i9…vilket är aninge overkill

Tar man bort 3070ti och sätter i7 så kommer den säkert under 20.

(av någon anledning tillåter in tv mig att lägga en länk till webhallen)

(edit: och den finns i lager hos lev)

Jag tycker det är underhållande att läsa när ni gnabbas!

Nyare är väl nästan alltid bättre i teknikvärlden så i slutändan beror det väl på när vi köper en ny dator, men i och med att Alderlake uppenbarligen finns i rätt många gaminglaptops så lär den väl komma inom ganska snar framtid till oss vanliga dödliga.

2 gillningar

Peter hatar AlderLake… och Polestar… och söta hundar

5 gillningar

Var glad så länge han inte skriver: Ingen tycker om dig. :joy::joy:

Skulle han aldrig göra :heart:

Haha :rofl:

1 gillning

Anledningen till att de finns i gamingdatorer är att de är stora härken med fläktar och nätaggregat på flera hundra watt.

1 gillning

Yepp 280watt… POWER!!!

@esse är nog här i bubblan som har mest nykter bild på det. Lite som Sveriges neutralitet

1 gillning

ja…usch…två ful, tjock…blä

https://www.razer.com/eu-en/gaming-laptops/Razer-Blade-17/RZ09-0423ENA3-R3N1

2 gillningar

:slight_smile: absolut…det är därför jag ställer mig så frågande till hans Hate och missinformation om just detta ämne.

2 gillningar

Undra hur den där hanterar värmen när den är så pass tunn. :thinking: Strömadaptern är på 280 Watt så den drar bra med ström så det borde kunna bli mycket värme från den.

Det är en bra fråga. Jag tror inte den blir så varm ändå…men fläktarna kanske låter väldigt mycket