Tips på bra PC-laptop

Hittade ingen tråd om detta men om jag missade det så får Admin hemskt gärna slå ihop trådarna.

Min fru har en Asus Zenbook (Intel Core i5, 8GB RAM, 256 GB SSD, Windows 11) som bara har ett par tre år på nacken men som är en ständig källa till frustration. Den fryser och hänger sig stup i kvarten, speciellt när hon kör Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator och InDesign, inget tyngre), men även så att Windows Explorer stökar, främst i kopplingen med OneDrive verkar det. Hon har installerat om ett antal gånger och kör clean-up-program etc.

Egentligen tycker jag inte det borde vara något fel på datorn men det funkar helt enkelt sådär. Som i stort sett livslång Mac-användare har jag oerhört dålig koll på PC och vad som är viktigt idag. CPU, RAM, GPU etc. vad gör datorn responsiv i Adobe Creative Suite?!?

Det hon vill ha är 13-14 tum, hyfsad lätt med bra batteritid men behöver inte vara superlätt och superlång.

Alltså till frågan, vad skulle ni rekommendera för PC laptop för typ 15-tusen?

Jag har läst gott om Microsoft Surface Laptop, men specsen ser sådär ut. Vi har en del HP på jobbet som folk verkar nöjda med. Dell låter som om dom har gått ner sig. Lenova var ju arbetshästar förr iallafall. Det är en djungel…så tacksam för råd och idéer.

15 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Apple vs resten

Låter ju mer som att det faktiskt är något fel på den?.
iofs är 8gb kanske i lägsta laget när det kommer till Adobe.

Men om känner du vill köpa ny så skulle jag lägga några tusen till och skaffa Microsoft Surface laptop studio. Jag har en själv av lite högre spec… men ingångs varianten ligger på 18.5k och är RIKTIGT kompitent.

1 gillning

Ja, vet bara inte vad som skulle vara fel på den. Håller med i din speculation är att det är för lite RAM, Adobe har ju alltid varit RAM-hungriga och det har inte blivit bättre. Men det flyter på förvånansvärt bra på min Macbook 12" 2015, också med 8GB RAM, vilket det kanske inte borde göra.

Några tusingar till är alltid ok om det är värt det. Surface Laptop Studio är ju rejält cool dessutom.

Kan ju vara något knas med SSD disken tex.
Windows äter mer ram än macos

har haft min Surface Studio en vecka nu och är så jäkla nöjd!.

1 gillning

SSD:n är en god tanke som jag inte har tänkt. Förr tänkte jag alltid på dåliga diskar men SSD:s känns så galet pålitliga.

Om Windows är ännu ram-hungrigare än MacOs låter det som den rimligaste förklaringen att 8GB helt enkelt är för lite. Frågan blir då om 16GB räcker? Misstänker att du slog till på en med 32GB, men att gå till 30K känns väl tufft.

Microsoft har ju blivit djävligt bra på att göra hårdvara. Frugan hade en Surface (generation 3 eller 4 typ) som funkade asbra länge.

Ska säga åt henne att kolla lite extra på Surface Studio.

jo jag tog med 32gb och 2gb disk och i7-11370H processorn.

EGENTLIGEN skulle jag nog avråda att skaffa ny laptop tills alderlake processorn kommer ut på “vanliga” laptops. Än så länge finns de bara till renodlade gaming laptop.
AlderLake är lite för PC vad M1 hoppet var för Apple.

2 gillningar

Vi kör HP på jobbet och som hårvara är de riktigt bra. Jag har en 13" och den fungerar faktiskt över förväntan. Hade en lånedator ett par dagar i veckan och jag tror det var en 12" med fantastisk skärm.

Problemet är ju windows, men där är vi ju alla olika.

1 gillning

Vi kör också HP och jag tycker att de är hemska i förhållande till listpris. Men det finns förstås bättre HP än de vi har. Min nuvarande är en EliteBook 830 G7 och den låter som en hårfön för det mesta.

2 gillningar

Ja, kanske är det mer förståelse för Windows och vilka systemresurser Windows tycker är viktigt som är min fråga inser jag. Undrar hur mycket Microsoft själva har optimerat drivrutiner etc för sina Surface? Det är sånt där man har så dålig koll på som macanvändare.

Jag har själv inte kört Windows på närmare 20 år. Egentligen har jag inget problem med det men det är ju en sån enorm vanesak. Egentligen tycker jag att det är konstigt att det sitter så djupt numera, det är ju mest filhanteringen som skiljer sig mellan Windows och MacOS idag. När man väl öppnat ett program (Office, Adobe etc.) eller en webbläsare är ju det mesta i princip samma.

1 gillning

Hmm, fläktljud är ju intressant. Jag har ingen känsla av att dom HP vi har på jobbet väsnas speciellt mycket, men då sitter vi i kontorslandskap så den typen av ljud drunknar ju snabbt.

Jag skulle nog gå på en dator med Intel generation 12 och med Windows 11 förinstallerat:

Alternativt något av det senaste med AMD Ryzen.

1 gillning

Ja, verkar onekligen värt att vänta på Alderlake. Men det borde ju rullas ut i vanliga laptops ganska snart.

1 gillning

Min upplevelse av HP med, dock har jag sluppit HP sedan 2015 :stuck_out_tongue: .
Ibland fick man nästan hålla i datorn så den inte lyfte från bordet…

1 gillning

Bra feedback, så HP är ‘off the table’ :grinning:

Några kollegor som har Dell som dom är nöjda med, vad säger Bubblan? Jag har läst både goda och dåliga recensioner av t.ex. XPS-serien.

Dell XPS är väl ofta “the one to beat” när de gör tester på tex Linus Tech tips

3 gillningar

Kollegor på nuvarande jobbet kör dell. De verkar nöjda

1 gillning

Tänkte på det här med HP och fläktljud. Jag berömde ju min HP men fläkten är ju hopplös. Har dock alltid trott att det är Teams som är konstigt. För även min gamla MBP och i viss mån min nya MBP drar igång fläktarna. Min MBP M1 Pro hör man ju dock inte fläktarna på men batteriförbrukningen är ganska tung.

1 gillning

Att köra Adobe-programmen med detta är självskadebeteende oavsett plattform.

Minst 16 GB ram, helst 32 GB ram. Den swappar mycket på flashminnet också så gärna 1 TB där. Vidare bör ni satsa på Intel Gen 11 så att ni får DisplayPort 1.4 = kan koppla in flera skärmar samtidigt utan att upplösningen på dem blir lidande.

@Zop - kan vi få en utrensning av off topic-inlägg i denna tråden för övrigt?

3 gillningar

SJÄLVKLART menar du Gen12

1 gillning