Tips på bästa portabla AC:n?

Jag har ingen själv, men ett antal bekanta har, sedan sommaren 2018… De är väl inte supereffektiva men gör ändå sitt jobb. I alla fall bättre än vad många här i tråden indikerar. De har alla(3) sökt olika lösningar på det där du länkar till, något att täta fönstret med. Tror ingen vet att det finns att köpa. En av dem tog en planka och sågade ett hål i som passade in i fönsteröppningen. En annan köpte en slang som han skarvade ihop med den befintliga slangen med typ 10 meter silvertejp för att få utblåset lång ned från fönstret. Såg iofs ut som en död elefant lagt ut snabeln, men ändå…:sweat_smile:

1 gillning

Min portabla är som med bilen, är den igång så fläktar den kallt men stänger jag av den blir det lika varmt igen…

3 gillningar

Både Woods som jag länkade till och Electrolux verkar ha fönsterkit. Svårt att veta hur bra dom är men som tidigare konstaterat är ju transport av värmen ut a och o.

1 gillning

Ja, stänger man av lär ju tempen öka snabbt igen. Frågan är ju snarare hur bra dom är på att hålla en konstant temperatur på t.ex. 21 grader utan att fläkten går för fullt. Men gå behöver den ju göra.

1 gillning

Hur fungerar den i värmeböljan?

“Tyvärr” så var vi inte hemma under den värsta värmeböljan, men den verkar fungera som utlovat. Kanske lite högt ljud trots att den skulle vara den tystaste enligt testerna (har i och för sig inget att jämföra med).
So far so good.

1 gillning

Flyttbara ACs är ett otyg. Köp en fast installation istället.

3 gillningar

Hänvisar till denna tråd som var något liknande. Jag har fått till en lösning jag är väldigt nöjd med som jag delar med mig av längst ner i tråden :grin:

Köpte en Electrolux och en Tado dagen efter typ :smiley: Tror du köpte samma som mig :smiley:

1 gillning

Svårt för dom som bor i lägenhet eller Brf. Då finns det oftast bara ett val och det är en portabel.

har men en balkong så lär det vara noll problem.

Beror helt på stadgarna och vilka regler Brf satt upp. Där vi bor är det många olika boendeformer och vissa har inte möjligheten att ha en ute på balkongen. Och eftersom en Brf måste hålla sig till något som heter ”likhetsprincipen” får ingen. Ingen får har någon fördel gentemot andra boende.

men om du ställer den på balkongen. och borrar två små hål in för rören… har sjukt svårt att se det skulle vara problem

Två problem. För det första är det är inte din vägg. Det är föreningens. Bara för att du äger rätten att bo i lägenheten har du inte rätt att påverka fasaden. För det andra får inte föreningen ge någon en ekonomisk fördel som en AC kan innebära vid en försäljning. Beroende på hur boendet ser ut kanske inte alla har möjligheten att montera en AC. Därifrån som likhetsprincipen kommer ifrån. Alla boende ska behandlas så lika som möjligt. Tråkiga regler jag vet men nödvändiga för att hålla ordning så det inte blir vilda västern.

Det är rätt hårt reglerat av BRF idag eftersom det måste göras åverkan på fastigheten. Det ska ju även ledas bort kondensvatten på ett bra sätt. Sen är det ju lite som med parabolantennerna, det ser ju snart ut som ett Taikon hus när folk får montera saker fritt, :rofl::rofl: Vidare är ju inte Sverige ett direkt varmt land, det är ju inte så många dagar om året det behövs AC att det är ett stort problem.

En AC pump är ju som en kabinväska. så kommer ju inte synas när den står på balkongen.
Men sure att man inte får göra hål i fasaden köper jag.
Kondensvattnet borde man kunna leda till en stupränna?

Låter som ni säger som sjukthårda regler?. Men att man inte skulle kunna ha fördel att sälja mot sin granne låter ju konstigt?. Tänk om du har har jätterenoverat köket tex?. Ger inte det fördel?.

När jag bodde i amsterdam installerade jag AC till lägenheten. Var inga problem så länge pumpen inte syntes utifrån.

Som sagt svenskarna bryr sig inte om regler så det blir snart vilda västern om man släpper på allt. Har balkongen ingen el så ska det dras ut också genom väggar eller klämda kablar i dörrar och fönster. Så jag tycker nog att det är bra i det stora hela, fram med den portabla AC’n de få dagar den behövs och sen ner i förrådet med den.

Så här har vi löst det med slangen.

bild

Man måste ha hårda regler annars blir det vilda västern.

Ja men alla har möjligheten att renovera sitt kök. Alla har inte möjligheten att montera en AC beroende på boendet. I min Brf har vi sju olika boendeformer och fem av dom har inte möjligheten att montera AC. Det skulle innebära att 2 av 7 skulle få en fördel och det bryter mot likhetsprincipen.

Nu har det inte med ämnet att gör men en intressant diskussion.
Jag har suttit i styrelsen snart 10år så denna situation har uppkommit några gånger.

Det misstag många gör är att dom tror bara för dom köpt en lägenhet får man göra vad man vill. Men faktum är att man köper rätten att bo i lägenheten. Stadgar och regler styr vad man får göra.

2 gillningar

Har alltiså flera frågat om att få installera värmepump/ac?

Ja några stycken men eftersom för våran del innebär påverkan på fasad och störande ljud för grannar har det blivit avslag.

2 gillningar