Tjena, jag är ute efter ett armbandsur i klassisk klock/kronograf-stil och alltså inte modern smartwatch a la Apple Watch. Vill helst att det ska vara en hybridklocka men annars en vanlig klocka, gärna med någon extrafunktion som tidtagning eller nått annat användbart. Vill gärna kunna se datum också.
Gillar designen på Kronaby men skulle vilja veta vad det finns för alternativ. Vet att Kronaby blev uppköpt efter konkursen och fortfarande lever men känns inte superstabilt. Vill hur som helst ändå veta vad det finns för alternativ med liknande koncept. Jag hade för mig att Skagen hade liknande klockor fast kanske lite mer avskalad design. Men när jag gick in på deras hemsida hittar jag inte ens några hybridklockor alls. Har dom slutat med hybrid nu eller?
Finns egentligen bara en klocka som är smart nog att kallas smartklocka, och det är Apple Watch.
Men, om du vill ha en klassisk tidvisning utan någon digital display så tänker jag osökt på Frederique Constants smarta klocka. Oklart hur up to date den är dock.
Ja nu var det ju inte en smartklocka jag sökte utan en hybridklocka så. Annars vet jag sedan innan att Apple Watch finns ja Nu är det dock främst utseendet och den klassiska looken jag söker, sen får det gärna finnas lite halvsmarta funktioner gömda. Men jag kompromissar inte med utseendet, det utseende jag söker alltså. Även om Apple Watch är snygg ur andra aspekter, en annan look.
Den där Frederique verkar ju också ha konkat eller nått? Allt var Sold out. Jo Withings har jag funderat lite på. Men ser lite tunna ut. Vill gärna ha lite tjockare boett likt Kronaby. Men ju mer jag tänker på detta ju mer inser jag att jag kanske ändå inte vill ha en hybridklocka. Marknaden verkar ju dö ut, företagen konka. Då slutar ju apparna uppdateras också. Vill inte ha en klocka där inte all funktionalitet funkar. Så tar gärna tips på icke uppkopplade klockor med utseendet Kronaby.
Jag är lite klocknörd själv och kan inte riktigt ge upp mina mekaniska ur, men har också insett att jag kanske inte behöver det smarta av en klocka.
Men om du vill få in lite notifieringar så kan detta möjligen vara något: https://wearchronos.com
Jag var med på deras pre-order 2016 och prylen funkar bra. Den adderar såklart lite höjd till boetten (att sen jag personligen kände att jag inte ville ha mer notifieringar än på telefonen och datorn är en annan sak).
Tack för tipset. Har du något tips på en icke-uppkopplad klocka annars som liknar Kronaby? Jag är lite inne på Triwa. Men skulle gärna ha en helvit (inte silver) urtvala OCH ha dagens nummer på urtavlan och det verkar dom inte ha någon modell som har. Då är det en silvervariant som gäller. Men är ändå en stark kandidat.
Ett annat mycket gott alternativ är valfri Seiko 5, du får en under $100 ny på typ Ebay. Mekaniska automaturverk av lite billigare japansk kvalitet men som kommer funka i all evighet ändå.
Behöver inte vara quartz-ur? Har jag råkat uttrycka det av misstag?
Har iaf själv inte bra koll på olika urverk och hur en klocka fungerar. Nu är det främst estetik jag söker
Tack för länkarna! Det var väldigt kul att kolla runt där. Nu har jag lite att välja och jämföra mellan Gillade nog Timex mer än Hamilton trots att det är billigare. Men jag gillar lite mer ren design. Aldrig hört talas om dessa märken. Vad har dom för rykten?
Nej, du har absolut inte sagt quartz, men refererat till Kronaby och Triwia som har billigare quartz-urverk. Så det var helt enkelt baserat på prispunkten jag drog den slutsatsen.
Estetik är inte alls en dålig början på ett klockintresse, tror dom flesta börjar med det som lite nedlåtande kallas “parfym-klockor” (typ Guess, CK, Diesel). Jag gjorde det iallafall.
Väldigt förenklat kan man säga att quartsverk går på batteri, är väldigt precisa och billiga men kanske inte håller en livstid, medan mekaniska urverk drivs av en fjäder, som antingen laddas med energi via att man vrider upp dom (manuella verk) eller genom rörelseenergi (automatiska verk). Mekaniska urverk är generellt dyrare (och exklusivare) men kan servas och håller en livstid. (Jag har till exempel min morfars Certina från 50-talet som tuffar på utmärkt.)
Timex är ursprungligen ett amerikansk lågprismärke som var lågpris långt innan Swatch. Dom har spottat upp sig designmässigt senaste åren.
Hamilton är också ursprungligen ett amerikanskt märke som gjorde fickur. Numera en del av Swatch-gruppen där jag skulle betrakta dom som en del av deras mid-range märken tillsammans med Longines och Tissot.
Lite beroende på andra krav du har och mer exakt vad du gillar skulle jag rekommendera att kolla runt lite på Tradera. Finns nästan alltid en hel del gamla fina grejer för ett par tusenlappar. Som den här t.ex. Tradera | Köp & sälj begagnat & second hand
Usch vilket misstag jag gjorde nu. Googlade Longines och kom in på sidor med nya Longines-klockor och dom är ju så jäkla häftiga. Men det är ju runt 20 papp för dom. Jag vet att även det är lågt pris eftersom det finns en enorm marknad med exklusiva klockor för låååångt över det.
Min budget är ju väldigt liten i sammanhanget. Mellan 1000 - 3000 har jag att röra mig med. Förstår ju att man kanske inte kan få allt man vill. Jag får väl välja bort de mest exklusiva märkena helt enkelt.
Begagnat är jag lite tveksam till så länge det inte handlar om en närstående eller släktings klocka då känns det lite roligare. Men att köpa nån gubbes gamla klocka på Tradera och gnugga in på min handled känns inte värt. Då köper jag hellre en sämre klocka men ny.
Tror Kronaby kommer tillbaka i Sverige med nya tag. Dom säljer ju fortfarande- och uppdateringar kommer i samma takt som tidigare. Senast förra veckan.
Nu finns det ju en tung ägare bakom - Festina.
Jag skulle nog ändå välja den om man inte vill ha en smart klocka. Har själv och dessutom senaste generationen AppleWatch.
Kan avslöja att det är just klockia jag gick in på för nån timme sen och suttit med sen dess. Har skapat en pinteresttavla och lagt in en mängd klockor därifrån som jag gillar och har börjat rangordna dem nu och skapat ett excel dör att jämföra specifikationer
Det är ju dock hittills en Timex-klocka jag gillar mest. Men känns lite jobbigt om den har ryktet som “billig”. Men får förmodligen försöka komma över det. Men ska först göra klart hela min research.
Inte hunnit kolla på Tag Heuer än.
Ang Kronaby och nya ägaren så läste jag om det ja att dom har en ny ägare men hade aldrig hört talas om namnet Festina. Läste att det var något spanskt bolag. Fick bara nån dålig magkänsla “hur bra är spanjorer på klockor egentligen, och kvalitet överlag?”… Fast nu när jag tänker, är inte Fossil typ spanskt? Eller minns fel kanske. Skulle ju kunna kolla upp innan jag skriver också, men orkar inte. Jag visste i alla fall inte hur stort det är, men låter ju mer betryggande när jag läser era kommentarer. Jag har Kronaby med som alternativ hur som helst, det har inte varit uteslutet någonsin men har velat ha mer att välja mellan bara.
Festina & Lambretta använder billiga billiga standard Miyota verk. De gör sitt jobb men inget man lyfter på ögonbrynen när man ser. Kvalitékänslan är ju så där.
Börjar nog bli galen. Letar och letar och letar på Google. Hittar inte the one. Har i alla fall börjat klarna vad det är jag vill ha. Hybrid har jag helt släppt. Nu är det viktiga att jag får rätt utseende. De flesta klockor är för tunna. Jag har insett att det är en höjd på ca 12,5-13 mm jag vill ha:
12,5-13 mm tjock boett
Vit urtavla.
Brunt läderband.
Sen ganska djup insida med vinklad ytterkant på insidan.
Tre knappar/krona på sidan. Detta innebär att det mestadels är kronografer det handlar om.
Urtavlans utseende spelar också roll och här är det svårt att definiera. Det får inte vara för rent som Kronaby Nord. Men inte fööör plottrigt heller.
Det får gärna finnas en såndär liten ruta med dagens datum men det är inget måste.
Däremot två eller tre mindre urtavlor med annan räkning.
Jag har mestadels gillat när det finns en ”marin vintage”-känsla över urtavlan. Men det har ofta saknats den vinklade kanten eller något då.
EDIT: Varför funkar inte alla bilder nedan? Dom syns ju i preview när man skriver, men inte här när man sparat.
Du sprider vitt och brett i pris och modell. Bestäm dig för vad det får kosta och sedan in på några av dom stora sidorna för löp av klockor - nästan alla märken.
Är inget sanningsvittne eftersom jag använder AppleWatch 24/7 då jag är hörselskadad och även använder IPhone (11).
Tog hem en Kronaby- men har inte provat den ännu. Är ju lite ”halvvägs till AppleWatch” om man vill ha ngt som ser ut som en klocka men även är uppkopplad.
Festina är en av dom största bolagen inom klockor. Pengar finns - så det var nog det bästa för Kronaby.
Uppdateringar kommer med jämna mellanrum - så ngn jobbar med det i alla fall.