Tips gällande element som inte blir varmt?

Någon här som har bra koll på gamla element? Vi har ett element i sovrummet som inte blir varmt, termostaten står på max och båda rören som sticker upp är varma. När jag luftar elementet så får jag ut mycket vatten, märker ingen luft, och tillslut så börjar vattnet och elementet bli varm. När det börjar bli varmt slutar jag lufta men det återgår fort till kallt.
Jag har haft loss termostaten och den lilla ”piggen” rör sig fritt in och ut.

Några tips innan jag kontaktar värden? Värden är inte så charmig och enkel att ha att göra med så utforskar först egna lösningar :slight_smile:

Har något annat element bytts sedan sist?
Frågar då det kan bli som så att vattnet väljer att flöda igenom det istället. Har en handdukstork som blir riktigt varm då vattnet väljer det elementet istället för de övriga pga mindre motstånd.

I min värld låter det som att du kollat det man bör kolla.

Nä inte vad jag vet, eller inte så länge jag har bott här. Tror dock vi aldrig har haft riktigt värme i det elementet (gillar har de lite kallare i sovrummet så har inte tänkte på det)

Bor i lägenhet så inget jag känner till, men det jag reagerar på är att både rören till elementet är varma så flödet kommer ju dit iaf.

Tänker så med, får väll ta och se om fastighetsskötaren är på rätt humör den här veckan

Håller med @xms67 att du har kollat allt man bör.
Du kan ställa termostaten på max, får du inte upp 20 grader i rummet efter ett dygn så är det nog felanmälan till värden som gäller.

En sak bara är att när man luftar element så bör man kontrollera trycket i hela systemet efteråt så man inte fått för lågt tryck, i så fall måste man fylla på vatten. Nu har du någon form av centralvärme som värden sköter och då är det förmodligen han som får fylla på. Om du inte berättar för värden om du luftat mycket så kan han tro att det är läckage någon stans i systemet.
Bor du i ett flervåningshus så kan lägenheterna längst upp få dåligt tryck och dålig värme i elementen om värden inte fyller på systemet eller har automatisk påfyllning (du kanske bor längst up?).

Jo jag bor i lägenhet, men inte högst upp. Men om det är så med dåligt tryck borde inte det visa sig även i andra element? Resterande i lägenheten är varma och goa

Det är inte så att vattnet bara vänder i kopplet och aldrig tar sig in i elementet?
Är det varmt i anslutningen mellan kopplet och elementet?

Vet inte riktigt, men eftersom jag får upp varmvatten i elementet vid luftning (luftventilen sitter högst upp) så flödar det in i elementet iaf då så det är inte stopp iaf.

Kan jag kolla det på något sätt?

Jag antar att resten av era element är varma och ligger nog ditt problem i ventilen om båda rören är varma och du höjer värmen i elementet när du luftar. Då kommer det in nytt varmt vatten och elementet blir varmt. Så jag killgissar på att din ventil inte öppnar fullt. Vissa ventiler har en avstängningsfunktion, brukar vara en insexskruv. Kolla om du har det och öppna den helt så den inte står halvöppen och stryper vattenflödet. Öppna brukar vara spänna skruven åt höger tills den bottnar.

Skulle vara om den här är något sådant (den övre)?

Japp. Prova att spänn in den i botten.

Det är ju bara ett rör in i elementet, hur kan cirkulera då? Ser fel ut.

Hittade en tråd på värmepumpsforumet som kanske kan hjälpa:

Ventilen är delad inuti.

1 gillning

Har testat, får se om något händer

Tack, läste tråden men blir inte klokare ändå. Testade tipset från @RolexJocke nu att skruva in justeringsskruven hela vägen in så ser vi om något händer.

Annars testar du att skruva ut den för är den stängd nu blir det ingen värme alls. Vi har med insexskruv och jag brukar stänga den och plockat bort elementet när vi kaklade om i toaletterna.

1 gillning

Den va så gott som helt utskruvad så kan nog inte skriva ut den mer iaf.

Känns som den borde vara blockerad nu när den är inskruvas men vad vet jag, kan inte blir sämre så värt att testa iaf. Ska ge det någon timme och se om det känns någon förändring på elementet alls

På de ventiler med insex är det in man skruvar för att öppna men det du har kan ju vara på andra håller vilket jag tycker är mera logiskt. Vet att vissa hyresvärdar strypt dessa ventiler när värmen ingår i hyran för att hyresgästerna alltid kör termostaterna på fullt. I vår BRF står alla termostater på fullt och vattentemperaturen regleras av fastighetsskötaren.

1 gillning

Hade jag varit smart hade jag kollar hur den står på något av dom andra elementen som är varma, men det hade varit för lätt :joy:

Hade inte allt förvånat mig här, värmen ingår i hyran och hyresvärden är inte kanske det mest generösa i stan om man säger så

Tar man bort termostaten ska elementet bli varmt rätt omgående. Annars har ventilen fastnat i botten. 2-3 av mina element gör det varje sommar.

Ibland kan man bara knacka lätt på packboxens pigg så släpper den.

Men det funkar inte alltid.
Då får man lossa packboxen och stoppa in en mejsel och knacka loss den. Det kommer lite vatten då man lossar packboxen, så det är bra med en liten balja och en trasa. När ventilen släpper så stoppas eventuellt flöde och man kan skruva tillbaka packboxen. Observera att man aldrig ska dra i packboxens pigg.

3 gillningar

Jag kollade på ett annat element @RolexJocke och den ska vara ute så jag skruvade tillbaka den.

Men nu händer det grejer, jag vet inte om det va för jag skruvade på ventilen så något lossnade men tog också bort termostaten och motionerande piggen lite. Hur som helst, nu kommer det värme iaf :smile: Får köra utan termostat tills imorgon och sätta tillbaka den då och se vad som händer

7 gillningar