Time Machine, "hårddisk full"

Då och då (genom åren) så har jag stött på nedan problem.
Vilket enligt logiken – om att de äldre säkerhetskopiorna skall raderas automatiskt när skivan blir full – inte skall kunna inträffa.

Time Machine, välj större hårddisk

Jag minns att jag tidigare "löst" det genom att sonika blåsa backup-disken (som från början f ö är en AirPort Time Capsule men som sedan länge enbart används som TM-disk), men det känns som en felaktig och onödigt jobbig metod. Samt, inte minst, att man ju då blir av med alla äldre versioner än dagens kopia.

:thinking:

Ingen annan här i forumet som råkat ut för detta?

Lösningsfundering: Kan man manuellt gå in och radera utvalda äldre säkerhetskopior? Eftersom Time Machine uppenbarligen hängt upp sig, inte klarar av det – just nu i alla fall.
:thinking:

Time Machine skall normalt ta bort äldre filer för att få plats med nya men jag har aldrig haft problem med det. Går en time machine på min iMac 2009 och har gjort så sedan dess.

Det är inte olika versioner av MacOS som ställer till det?
TimeMachine kanske bara raderar filer från den aktuella versionen meden de äldre ligger kvar.

Om du inte har jätte mycket data kan du ju byta till iCloud så får du backup på distans, det har jag gjort.

Det skulle det kunna vara! Att olika versioner av macOS är förklaringen.
Men... "Vad vet jag?" Har inte kunskapen att bedöma det, men låter på ett sätt logiskt.
Å andra sidan, då borde vi vara rätt många som får detta bekymmer/fel.

Å frågan blir ju vad man gör åt det...? Känns som att det jag far efter gällande att manuellt ta bort äldre kopior då är lösningen. Alternativt den "stora, att blåsa hela TM-disken" (igen) och börja om.

Något har blivit fel i Time Machine, inte heeelt ovanligt. Hade blåst den och börjat från scratch.