Ett nytt lagförslag kan tvinga Apple att låta användare sidoladda in appar i sina iPhone och iPads och Tim Cook lyfter ett varningens finger.
Ett lagförslag som nu ligger på bordet både i USA och EU kan betyda att om det går igenom kan användare ladda ned appar från andra källor än App Store. Apple har hårda kontroller på vad en app faktiskt får tillåtelse till att samla in för data hos användarna och följer inte utvecklarna Apples alla riktlinjer så blir inte appen godkänd eller så blir den utslängd om den redan finns på plattformen. Tim Cook blev inbjuden att hålla tal på en årlig konferens som International Association of Privacy Professionals anordnar.
Under sitt tal så betonade Tim Cook att denna typ av lagförslag kommer slå hårt mot användarnas säkerhet och integritet och att många bolag kommer hämta så mycket information de bara kan och Apple kan då inget göra.
“That means data-hungry companies would be able to avoid our privacy rules and once again track our users against their will. It would also potentially give bad actors a way around the comprehensive security protections we’ve put in place, putting them in direct contact with our users, and we have already seen the vulnerability that creates on other companies’ devices.”
Tanken med de nya regelverken är att främja konkurrensen på den digitala marknaden då Apple idag inte erbjuder något alternativ till att köpa iOS- och iPadOS-appar utanför deras egna butik. Frågan är om lagförslaget verkligen kommer göra det bättre för användaren? Vill du se Tim Cook’s tal så kan du göra det nedan.
Hade funktionen inte funnits på Android så hade jag inte kunnat köra Android auto flera år innan Google släppte den i Sverige. Samma sak med Good lock för Samsung som fortfarande inte har stöd i Sverige. Men hos Apple kanske det inte finns skillnader mellan regioner gällande utbud
Har funkat på Mac sedan dess begynnelse. I början fanns det inte ens Mac App Store. Så det hela handlar bara om att Apple inte vill släppa kontrollen av App Store och därmed stora summor pengar.
Vi har väl alla provat att ha andra ställen att ladda ner appar på, jailbreak, och jag måste säga att det var då ingen höjdare.
Generellt så bryr jag mig inte om möjligheten till att ladda ner appar utanför Apple skulle finnas, jag behöver ju inta använda det. Problemet blir väl om dessa appar kan sprida skit till min iPhone, från tex någon på samma wifi, bara för att möjligheten finns.
Det finns en rätt stor säkerhetsaspekt i det också. iOS är en säkrare plattform än macOS.
Så App Store är bra ur den synvinkeln men Apple tar alldeles andel av betalningen. Man har också en rätt dålig attityd mot utvecklarna. Man tycker inte att utvecklarna har någon del i iPhones framgång utan det är helt och hållet Apples förtjänst. Egentligen är det både Apples och utvecklarens förtjänst.
Det var lite förenklat. Men rent tekniskt går det ju att fixa det ganska säkert om Apple vill. Men i slutändan handlar det om pengar och kontroll.
Sättet Apple på senare år agerat gällande App Store gör ju det är ohållbart i längden att fortsätta på detta spåret. När till och med många av applenördarna är skeptiska är det dags att tänka om.
Tänk va härligt det kommer bli när man kan få till fler ”App Store’s”. Hur snabbt kommer inte stora aktörer ta fram exklusiva App Store’s för stora spel/program-titlar. Som Epic store, Steam-store, Microsoft-store m.m. alla med exklusiva appar man bara kan få tag på genom att skapa en gratis användarprofil i deras fina butik.
Längtar redan…
Och denna gången skriver jag tydligt ut att det är ironi i inlägget