Tibber

Du är kanske uppkopplad till grannens laddare? :joy::joy:

Det kanske är någon om tjuvladdar..:sunglasses::sweat_smile:

Haha. Nä. Hade för låg förbrukning för det

1 gillning

Testade idag igen. Satte i bilen i laddaren vid 17.30. Boxen laddade bilen en timme innan tibbers ”smartladdning” slog i från, laddade typ 10 kWh under denna tid.
Nu var det inga stora pengar men sjukt irriterande att det funkar så dåligt.
Om bilen anropas var 15e minut av Tibber borde ju bilen max ladda i 15 minuter om det inte är dygnslägsta då.

Har flertalet gånger fått uppdatera bilens status i Kia-appen, först då händer det något hos Tibber

Noterar ett nytt beteende med min laddning. Om jag väljer 80, 60 eller 55 procent som laddningsgräns stannar laddningen oftast på 1 procent lägre.

Sedan en tid startar laddningen och toppar upp den saknade procenten när jag sätter på förkonditioneringen. Inte alltid, men ofta. Tidigare aldrig.

Funkade kasst idag med. Bilen laddade i 45 min innan ”smartladdningen” slog i från.
Är lättare att kolla billigaste timpriserna och sedan schemalägga i kias-app alternativt i laddboxen

Verkar vara Tibbers Kia-integration som är kass. Alternativt att det är Kia som är boven i dramat, då de egentligen dumt nog inte tillåter tredjepartsanvändning av deras API.

Hade tidigare bilen i Tibber för att hålla koll på SoC, men då det ofta krånglar och Kia verkar försöka skylla på otillåten användning av API om man får 12 v-problem kör jag numer bilen som en offlinebil.

Kanske dags att byta ut Garo-boxen? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Nä, Garo-boxen funkar fint. Så den blir kvar. Får se om jag byter till Greenely.

Får man ut något av att köra den som offline-bil?

Tänkte mest på perspektivet att kunna sköta styrningen via boxen istället för bilen. Då slipper du förhoppningsvis en del strul. :slightly_smiling_face:

Med offlinebil kan man manuellt ange SoC för att Tibber ska veta hur mycket man behöver ladda.

Jag ställde avresetid i kia-appen istället. När man ändå ska kolla batterinivå kan jag lika gärna ställa avresetid där.

Offlinebil kräver dessutom en integrerad laddbox för att smartladdning ska funka

Boxen blir kvar, den minimala nytta jag får ut av byte är inte värt 5-6000 :nerd_face:

Absolut, tänkte mest på att smartladdning hos Tibber fungerar officiellt knackigt med Kia/Hyundai. De rekommenderar själva att lägga bilen som offlinebil. :slightly_smiling_face:

Men det krävs ju en del smartladdning för att kunna räkna hem en ny box.

Bara att klick hem en ny box och tolka det som att man har en läckande bränsletank. :joy::joy:

Mejlade Tibber när jag i helgen för femtioelfte gången blivit utloggad från deras app och inte kunnat logga in igen. Självläkte efter någon dag. Appen måste ha bättre tillgänglighet för ett bolag som bygger på en app.

Blev rätt provocerad av deras kundtjänst intetsägande svar (kontrollera användarnamn och lösenord och att appen är uppdaterad) med fjortiston. Jag vill inte ha ett "skönt" svar med :heart_eyes:-emojis om svaret inte tar problemet på allvar, man känner enbart nedvärderad.

2 gillningar

Håller helt med dig!

1 gillning

Oooooo … :nerd_face:
Fick mail nu om att det lanseras .. :ok_hand:t2:

1 gillning

Antingen läser jag slarvigt eller så skrivs det inget om det.
Måste man ha en integrerad laddbox, dvs Zaptec eller easee eller räcker det med uppkopplat fordon till exv. Garo?

Jag är med..:partying_face:

3 gillningar

Bara ställa laddnivå på 100% från o me nu ! :sunglasses::joy:

Nej nej, när temperaturen kryper upp mot 15-20 grader ska den stå på max 60. Så det så. Sedan ska jag tjäna en massa pengar på de här nya finesserna och allt kommer bli så bra.. :money_mouth_face: :sweat_smile:

Känns mer som ett trick för att ta bort prisgarantin vid laddning. Detta blir billigare för Tibber.

1 gillning