Tibber

Fasbelastning är Tibbers svar på batterihälsa. :joy::joy:

1 gillning

I ditt fall kan väl vad som helst hända i din elcentral. :joy::joy:

Har en bekant som gillade cannabis på 70/80 talet som gillade att koppla om i proppskåpet när han hade dragit i sig lite sådant. Det slutade med att de fick tillkalla en elektriker när han hade blandat runt med faser, nollor och jordkablar. När han satte på spisen så tändes takbelysningen på toaletten. :joy::joy:

2 gillningar

Förra ägaren säkrade upp till 20A för att han sköt lite säkringar.
Skulle vi fördela lasten jämnare skulle vi nog kunna säkra ner till 16A

Jag vet inte vad prisskillnaden är mellan 16A & 20A. Ibland kan det vara värt några kronor att slippa en massa strul för att en säkring gått. Men en jämn belastning är ju alltid bra.

1 gillning

När jag bodde ensam på 90-talet odlade jag i en garderob där även proppskåpet satt. Och en dag skulle jag ha hantverkare hemma som skulle slipa golvet. Tro fan att säkringen gick så när jag kom hem berättade dom att dom var tvungna att lyfta av dörren för att fortsätta.
Var några nervösa och stela sekunder när dom berättade det för mig.:grimacing::sweat_smile::joy:
Men dom tyckte mest det var fascinerande och väldigt nyfikna på hur det funkade.

Några veckor efter det så skulle skördas och torkas. I den garderoben fanns det också en ventilationslucka som gick till rören i huset och således till andra lägenheters garderober.
En dag ringde grannen på som bodde två våningar upp och frågade om jag också kände någon konstig lukt i min lägenhet.
Och spelade helt ovetande.:sunglasses:

1 gillning

Spikarna är väl så korta så då är det struntsamma. Huvudsäkringarna är ju tröga.

Vad innebär en överbelastning och vad bör jag göra om det händer?

Oftast beror en överbelastad säkring helt enkelt på att du har för många maskiner igång samtidigt som är kopplade till samma fas, men vanligtvis kan säkringar klara högre laster än de är dimensionerade för (under kortare perioder). Så länge din säkring inte löses ut och bryter strömmen till alla prylar kopplade till den fasen så har du ingenting att oroa dig för.

Även om en säkring löses ut någon enstaka gång så innebär det inte att den kommer börja göra så regelbundet. Så börja med att byta eller återaktivera säkringen (se till att ha några extra porslinssäkringar i rätt storlek hemma om det är sådana säkringar ni har). Händer det inte ofta så är det förmodligen inte värt att kontakta en elektriker.

2 gillningar

Brukar inte bergvärmepumpar vara trefas?

Edit: ändrade värmepumpar till bergvärmepumpar.

Njae.
IVTs Geo600-serie så är pumparna över 8Kw trefas, 8Kw och under enfas.
Kompressorerna är trefas men de mindre pumparna om någon omriktare(?) (läst på värmepumpsforum)

Överväger nu starkt att byta från Tibber. Det är fullständigt orimligt att de ska ta så lång tid på sig att svara, dessutom för en så enkel sak som att plocka bort power up som krävdes för en felsökning. Det hade varit löst på knappt 5 minuter hos något av de äldre företagen med ordentlig kundtjänst. Appen med konstant behov av omstarter ska vi inte ens tala om.

Men misstänker att alternativen är få om man vill nyttja smartladdning med sänkt pris. Är väl bara Greenely? Något säger att det kanske inte är så mycket bättre. Någon som har erfarenheter?

Har kört Greenely också, funkade fint för mig. Är ju enkelt att byta så prova.

I natt funkade inte laddningen för bilen då Tibber har problem att ansluta till bilen. Nu behövde jag inte ha bilen på morgonen men surt om man kör helel och nästan slut på kräm så kan man inte lita på laddningen.
Hoppas det är just Kia ceed phev som är kass och att övriga Kia funkar bättre.

1 gillning

Min uppfattning att det är tryggare att ha Tibber-styrning mot laddboxen än via Kia Connect.

1 gillning

Kia Connect är inte direkt bra app tyvärr.
Men laddningen funkar oftast för dig med tibber och EV6?

Styr jag allt via Garo-webben (tyvärr fult och osmidigt) så är det bombsäkert, funkar alltid.

Har inga problem, men jag kör smartladdning via Tibbers Easee-integration. Inte via Kia Connect, det är väl lite av ett fulhack med smartladdning den vägen?

1 gillning

Tibber har uppdaterat sin startsida ”dashboard”.
Saknar fortfarande att se dagens förbrukning i kWh (eller gårdagens om man inte har pulse). Skickade in det som förslag för ett år sedan.
Det ör fortfarande 3-4 klick för att de denna info medan Greenely visar den på startsidan

2 gillningar

Ja det borde vara enkelt att ordna.

Du kan se det med hjälp av Scriptable och en Tibber widget :nerd_face:

1 gillning

Var ju lite intresseanmälan till Grid Rewards för en tid sen.
Sen har det varit tyst så var tvungen o fråga lite hur det går :nerd_face:

Svar enl nedan, ska bli spännande :grin:

”Hej hallå! Grid Rewards är närmre än någonsin, vi finslipar och fixar, donar och trolleritrollar för att lösa de sista bitarna... håll utkik och tro mig, vi kommer att slå på stora trumman när det är dags. Med vänlig hälsning, ”

1 gillning

Ser på min senaste faktura att det inte längre är en specad rad med 50% på smartladdning. Letar på Tibbers sida och där har alla såna referenser tagits bort. Inte ett ord från Tibber om det dock och svar från kundtjänst beräknas om en vecka i appen :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

Hur ser det ut för er som smartladdat bil?

Hittade iallafall en supportsida där 50% nämns men däremot villkor om pris i förhållande till övrig förbrukning. Har haft egen rad för smartladdning alla andra månader fram till nu. Blir nyfiken på hur det sett ut för andra!

Jag har med smartladdning på min senaste faktura (januari 2024).