Tibber

Intressant forum. Är ny på tibber och håller på att energieffektivisera mitt hem.
Här kommer inbudan med kod för att erhålla 500kr att handla grejer på tibber. Du har blivit inbjuden till Tibber!

1 gillning

Nu har jag testat att sänka laddningen till 8A på teslaladdaren. Stod på 10A innan. Och när jag testade verkar den köpa det.
Men får se hur den beter sig när den ska ladda fullt senare.


Från sajten:
image

Tibber går ut och uppmanar alla sina kunder att använda så mycket el det bara går. Hur sunt är det egentligen?

Alla Tibber-kunder som öppnar sin app får idag ett meddelande från elbolaget om att det är riktigt låga priser.

Faktum är att priserna är så låga att vi blir informerade om att vi till och med får betalt för att använda el. Förklaringen till detta sägs vara att det blåser så mycket att vindkraften genererar långt mer el än vad vi behöver och kan exportera.

Men är det riktigt så enkelt? Först och främst så får vi som konsumenter väldigt sällan negativa elpriser. Dels är det skatter och andra avgifter som måste betalas och på detta tillkommer moms. Lägsta priset i elområde 4 ligger på 8,2 öre per kWh. Den negativa elkostnaden krediteras på räkningen men för att vinna över skatter och avgifter behöver priserna ligga betydligt lägre på minusskalan.

Men viktigast av allt – till detta tillkommer nätägarens avgifter. De baseras inte på elpriset utan på hur mycket el vi förbrukar. En villa i Malmö med 16 Ampere huvudsäkring och en förbrukning på runt 10 000 kWh per år betalar runt 1,2 kronor per kWh.

Nästa fråga som uppstår är varför vi skall slösa när vi över tid behöver spara. Nu går det dessvärre inte att spara ström på större samhällsperspektiv. Däremot kan du som har elbil eller till och med ett husbatteri passa på att fylla på.

En skärmdump på meddelandet från Tibber om låga elpriser.

Skulle det föreligga ett behov av att “lätta på trycket” genom medveten ökad elanvändningen – för att elnätet inte skall riskera bli överbelastat. Ja då är det inget som vi som användare skall behöva betala den lokala nätägaren för.

Kanske minst bra utryck är att “nu äntligen vänder det”. Troligen är det bara stormen före lugnet. Och när det kommer till elpriser finns det inget bra med en lugn vind.

Ansvaret för att ge sina kunder en god bild om nuläge och framtid kanske aldrig ha varit så stort för ett elbolag som nu. Här kunde Tibber utryckt sig något annorlunda.

3 gillningar

Bra rutat Esse!:nerd_face:

4 gillningar

Äntligen ny design i Appen på Puls




1 gillning

Påminner om Avanza om man bortser från graferna. :joy::joy::joy:

1 gillning

Ehh, min Avanza har bara plats för 20, 30 och nu 40% minskning av värdet på innehavet notiser.

3 gillningar

Det kommer de att justera efterhand, lagom till jul släpper de -100% menyn. :joy::joy:

3 gillningar

@xms67 är det denna data du efterfrågat i desktop-miljö?

Jag är framförallt ute efter min förbrukning. Syftet är att kunna analysera förbrukningen enklare. Den nya uppdateringen av "Puls nu" gjorde det bättre, men vill fortfarande ha en webb/desktoppgränssnitt.

Vet inte om Puls finns med om man ansluter den men här är ju fulla datan i webbgränssnittet.

Har de utvecklat ett webbgränssnitt alltså? Loggar man in på tibber alltså?

Yes sir! Exporten är dock bara grafisk. Inte till kalkylark. Men det finns det andra lösningar på.

Ser nu att det finns. Jag tror att det är nytt. Sist jag kollade fanns det inte. Jag har skrivit till dem och en gång tackade de för visat intresse och andra gången hörde jag inget från dem alls. Men de svarade aldrig att det redan fanns.

Men nu är man ju inte den man är utan att se förbättringar. I den graf du visar skulle jag vilja kunna plottra in yttertemperatur. Puls verkar inte finnas. Så det får bli ett nytt mejl..:grin:

Från sajten:
image

Nu kan du som har Tibber se din statistik och pris direkt via deras webbsida. På så sätt kan du få en bättre överblick om du inte gillar mobilappens lilla gränssnitt.

Än så länge är webbstatistiken hyffsat begränsad. Det är just förbrukning och pris som vi kan se. Ingen realtidsmätning via Pulse eller liknande. Vi kan inte heller ladda hem datan därifrån men väl en bildfil över stablarna om vi så önskar. Du hittar Pris och Analys-flikarna under Mina Sidor om du loggar in via webbläsaren på din dator.

Däremot finns det ett smart Google-dokument som vi kan kopiera och sedan koppla till vår egen Tibber-data. Detta är inte Tibber själva som gjort men de länkar till det från sin sida över Tibber-integrationer de uppskattar.

2 gillningar

Tack!

Hej.
Här kommer ytterilgare en kod.

Haft Tibber sedan i februari och är nöjd.
Har sedan en månad tillbaka en Aqara Hub som kan styra min luftvärmepump via IR. Termostat på det kallaste stället i huset som sedan styr luftvärmepumpen, en gammal mitsubishi.
Hade velat integrera price level men verkar inte fungera ihop med Aqara för tillfället.

Har Tibber ändrat sin beräkning av nedanstående? När jag hade Tibber för ett år sedan låg jag alltid i linje med de mest effektiva hemmen. Det var konstant varje månad. Nu ser det helt annorlunda utan att jag ändrat något.

Det är inte så att de mest effektiva hemmen har sänk temperaturen och dragit ner på allt som förbrukar el medan du kör på utan att ha ändrat något i ditt beteendemönster?

Tanken slog mig, jag har dock sänkt lite. Har svårt att se att någon kan sänka sin förbrukning med hälften. Samtidigt verka rjag bo i ett litet köldhål där det är några grader kallare, men det är fortfarande en dramatisk skillnad mot för ett år sedan och bakåt.