Tibber släpper Pulse-mätare för Sverige

Från sajten:
image

Tibber har tidigare haft en mätare för mäta pulsen på framtidens elmätare.

Just nu håller alla elmätare i Sverige på att bytas ut och nya moderna elmätare håller på att installera i alla svenska hem. Tibber har haft en produkt som heter Pulse i sin butik och nu har de uppdaterat med en variant till av deras Pulse. Den tidigare varianten har en HAN/RJ45 som är den vanligaste i Norge. I Sverige är det en P1/RJ12 port som är vanligast och nu har Tibber tagit fram en ny modell för oss med den sortens portar.

Pulse läser av din förbrukning varannan sekund och skickar sedan datan till Tibbers app via Wi-Fi (2,4GHz). Tanken med Pulse är att kunna se hela hemmets elförbrukning och inte bara de smarta och uppkopplade enheterna.

Tibber pulse

Pulse är enkel att installera och installeras med den medföljande kabeln och kräver ingen elektriker. Strömförsörjningen sker också via porten men extern strömkälla behövs endast vid själva installationen.

För att använda den här produkten behöver man vara Tibberkund.

Använd någon av följande länk för att få 500 kronor att handla smarta prylar för när du ansluter dig till Tibber:

1 gillning

Hur vet jag om det funkar hos mig :crazy_face: funkar säkert inte hos mig…

P1-port säger tyvärr inget om de data som skickas. “Pluggen” måste kunna avkoda de vitt skilda datapaketen (vilket kan vara klurigt). Sen kan mätartillverkaren och/eller nätägaren själva bestämma vilka mätsorter som ska skickas (om de ska skickas).

Alla kommer ha HAN-port.

“Kundgränssnitt” är ett bättre ord här. HAN-porten är dessutom mindre vanlig än P1 här i Sverige.

Absolut, det är ju det hela nyheten handlar om. Men HAN-port har blivit lite av ett, felaktigt, samlingsbegrepp. Kanske dags för en sådan som mig att lära sig det :slight_smile:

Är det möjligt att det funkar i trapphusets källare i min brf?

Jag hoppas det. Men du måste ha ström när du kickar igång den första gången och Wi-Fi måste nå dit.

Jag är nöjd.
Man kan förhålla sig till det på två sätt, antingen går man all in och anpassar sitt användande till priserna eller så fortsätter man som innan och njuter av funktionerna så som att ladda bilen på natten. Ja om man nu har en bil som laddas.

1 gillning

Jag har ingen port in i min elmätare. Kan kommunen installera det i befintligt elskåp? Kostar det isåfall ?? Och ska man välja RJ45 eller RJ12?

Det är din elnätsleverantörs uppgift att uppdatera din elmätare så den möter den standard som krävs.

“I september 2018 tog regeringen beslut om krav på nya funktioner i elmätarna . För att leva upp till lagkravet innebär det att alla elnätsföretag i Sverige behöver byta ut eller uppdatera sina elmätare senast 1 januari 2025”

1 gillning

Och en uppdaterad elmätare menas att det är sån port på?

Och kontaktar jag dom så bör de komma ut och byta åt mig?

De flesta (gissar alla) elnätsleverantör har en plan för hur utbytet ska göras. Ring dem och fråga hur planen ser ut för just ditt område.

2 gillningar

Tänkte mig inom kort köpa en Tibber-pulse, hoppas på att få bytt elmätaren snart bara…! :slight_smile:
Problemet är att jag har mätarskåpet på en kapad stolpe ute i tomtgräns, osäker på hur stabilt mitt wifi är därute.

Om det inte riktigt räcker ut dit, skulle jag kunna sätta en 4g router ute i skåpet och ansluta Pulse till den i så fall? Eller behöver den va på samma wifi som övrigt?

Tanken är att använda den till lastbalansering för elbilsladdare så småningom också, måste dessa vara på samma nätverk för att funka?

Varför inte sätta upp en utomhus accesspunkt istället?

Det kanske är en lösning annars, jag kan det där med nätverk för dåligt bara! :stuck_out_tongue:
Kör Nest Wifi idag, kan jag komplettera det med någon accesspunkt av annat fabrikat?

Ja, du drar en nätverkskabel till den som ger både ström och data. Jag har gett min ett eget ssid för att se till att bara prylarna är ute ansluter till den.

Edit: ja om du är lite händig.

1 gillning

Aha, ja det kanske är en bättre idé egentligen i så fall, får tänkas på.
Har du något bra tips på vad man skall köpa i så fall?

Hade nog gärna monterat den från andra våning, enklast att dra ut kabel därifrån, har ca 22m från vägg till mätarskåpet.

Har en liknande själv sittandes i silon för Wemo-uttagen hade så dåligt Wi-Fi så minde nådde inte min ap på taket. https://www.dustinhome.se/product/5010999510/unifi-ap-ac-mesh

20 meter är ingenting när det gäller utomhus och det är fri sikt. Jag har en Ubiquiti Bullet med rundstrålande antenn och med datorn så har jag bra signal inomhus hos grannen som bor 200 meter bort.

1 gillning

Snyggt, tack så mycket! :slight_smile:
Då bör mina 20m inte vara några större problem, känns som en smidigare lösning än min 4g-plan.