Thunderbolt-kablar "slits innifrån"?

Lång historia:

Jag har två stycken DAS, en på Lacie 8TB och en Drobo 5D på 20TB som används i stort sätt för allt som handlar om bilder och foto. Bägge innehåller samma filer.

I höstas stannade Drobo och konstaterades att nät-agget lagt av. Ok beställde ett nytt från USA, så funka den igen.

För en vecka sen lade Lacien av… nätagget så klart… nytt kom… men fanken den ville inte. Under försöken la Drobo av igen… höll på att slita av håret.

I går när jag undersökt Lacien så använde jag en annan TB2-kabel och då hoppade den igång så snällt. Så nu har jag bytt kabeln.
Så idag bytte jag ut TB2-Kabeln till Drobo och se där hoppa igång så fint.

Bägge kablarna är de som levererades till respektive enhet och varit i stort orörda och relativt skyddade under 4-5 år.

Nån som har upplevt eller hör talas om nått liknande förr?

Kan absolut bli glapp i dessa kablar - en gång fick jag en USB-C-kabel till en extern disk som var trasig från fabrik. Även kontakter kan gå sönder - har gjort på min Thunderbolt 3-skärm och därmed måste jag köra DisplayPort.

Jo, men efter 4-5 år med kablar som inte blivit rörda sen dess, dessutom 2 st inom några dagar?

Jag har också fått kablar som varit defekta vid inköp, men det märker man ju direkt oftast.