Thread 1.3.0 gör prylarna mer samarbetsvilliga

Från sajten:
image

En ny version av protokollet Thread har nyligen lanserats och den öppnar upp en del dörrar om man säger så. Nya versionen möjliggör att olika Thread Border Routers fungerar tillsammans.

Thread som är ett protokoll för kommunikation kring prylar för det smarta hemmet har släppts i en ny version; 1.3.0. Denna version är ytterst intressant då den faktiskt möjliggör att olika Thread Border Routers kan fungera i ett och samma nätverk och inte i parallella nätverk vilket varit fallet fram till nyligen. Dessutom är detta än mer intressant eftersom Thread är en av byggstenarna för den kommande IoT-standarden Matter som ska lanseras till hösten (om allt går som det ska). Fördelen med Matter är ju främst att olika produkter ska kunna prata med varandra och överbrygga den problematik som hittills kastat sin skugga över våra smarta hem.

Thread Topology

Så snart tillverkarna uppdaterar sina enheter till att stödja Thread 1.3.0 så kommer dessa att fungera tillsammans och skapa ett bättre nätverk i ditt hem med snabbare responstider för dina anslutna enheter. De enheter som i dagsläget kan uppdateras till att använda sig av Thread 1.3.0 är:

• Nest Hub Max
  • Nest Hub (2 gen)
  • Nest Wifi mesh router
  • Apple TV 4K
  • Apple HomePod Mini
  • Amazon Echo (4 gen)
  • Nanoleaf Shapes, Elements och Lines
  • Eero Wi-Fi 6 mesh routers och uppåt

Sedan tidigare fungerar Apple HomePod mini, Apple TV 4K, Eero och Nanoleaf redan som Thread Border Routers och då den nya versionen är bakåtkompatibel så drar dessa produkter nytta av uppdateringen. I och med uppdateringen så förekommer inga konkurrerande versioner av Thread utan alla ska kunna samsas i ett gemensamt nätverk.

Vill du läsa mer om Thread så har vi tidigare publicerat en guide kring detta här.

Har du skaffat några av prylarna ovan och väntar på det som komma skall?

Källa: The Verge

Halvimponerad av mina Nanoleafs Thread så hoppas att det här gör susen. Det är riktigt responsivt när det funkar men "inget svar" i HomeKit hör till vardagen...

Vad Threadar du mot?

HomePod mini tror jag :sweat_smile:
Men tror båda mina Nanoleafs är border router.