The LG 32EP950 with a 4K OLED Pro display is official

mums!

när när när? någon gång under våren enligt LG… villhöver nu.

1 gillning

Upplösningen är inte det stora problemet, problemet är att ramen är oproportionerlig.

1 gillning

Aa lite trist att den är lite högre längst ner, men hur ofta tittar man på ram.

Är annars sugen på en Benq SW23C eller UD3220u. Men Oled är alltid oled

Förstår inte vad han menar🤷🏻‍♂️

Även ovansidan va?

Att den är lågupplöst för sin fysiska storlek men det är nog inget problem för de flesta.

Aha!

Så 4K är för lite för 31.5’
Okej jag förstår.

Det jag inte förstår och är nyfiken på är hur skalning fungerar/ser ut på en Mac. Windows har jag blivit plågsamt medveten om att förr eller senare så träffar man på ett program som inte klarar av att skala 125 eller 150% utan att det blir oskarpt men hur är det med Mac?

Eftersom jag planerar att under året gå över till Mac mini så funderar jag på om mina befintliga 27’4k och 24’qHD kan fungera avseende storlek på ikoner och framförallt skärpan. Rädd för att man skall tvingas att köra ”oskalat” för att få skärpan men som då, åtminstone på Windows blir på tok för litet för mig.

Du kommer nog uppskatta MacOS där - fungerar lite annorlunda än Windows skalning som ju måste bara mer bakåtkompsribelt.

Tack Peter!

Men nu blir jag ändå mer konfunderad😄
Du har ingen bra artikel/länk om detta?

Vi pratar om det lite i detta avsnittet - endast för patrons som podd men du kan lyssna via Youtube. Skärmdiskussionen är i slutet Konsten att välja rätt TV | Teknikveckan

1 gillning

Jag kör en 28" 4K och problemet i MacOS är att om man kör med standardinställningnen där 4 fysiska pixlar blir en ui-pixel så blir allt jättestort men allt blir jätteskarpt. Ungefär som när man fick retinaskärmar på iPhone.
Kör man så att en fysisk pixel blir en ui-pixel blir allt jättelitet och svårt att se. Det jag har gjort är att skala skärmen till 3008x(nånting). Sitter inte framför skärmen så kan inte kolla exakt nu.
I Windows så ställer man upp hur mycket man vill skala upp ui istället så att man faktiskt kan se vad som visas på skärmen.
För bästa bilden vill man ha så att 4 fysiska pixlar blir 1 ui pixel men då är 4K för litet på en 28" men på en 24" blir det perfekt när man kör Mac.

1 gillning

Vad jag vet så ska både mac OS / Preview och andra program så som photoshop mm visa 1:1

Aa stämmer tror du kör näst max skalning på skärmen, tror den är rätt optimal.

Tack för en bra förklaring :clap: :clap: :clap::

Jag är själv nöjd med den här upplösning på 27" iMac

men kör ibland även:

Tycker om när det är stort och galet skarpt.

Där av lite sugen på 2k i Dells 4320q, men en ppi på bara 103px där.

Hmm win skalar ju om precis allt till 150% 200% osv... eller vad man nu väljer att köra? mac OS gör det inte. Kanske jag som misstolkar dig.

Kan tycka att det är en fördel att den visar 1:1 pixlar och inte allt 200% eller liknade.

Lite osäker på vad den skalar om men för äldre program eller mer tekniska program som Query analyzer for mssql så brukar det vara bättre att ändra upplösningen då den inte stödjer att skala om och ser ut som skit om man gör det. Jag tror att det ser bättre ut om man skalar om istället för att ändra upplösningen i just windows då den då matchar de fysiska pixlarna bättre men det är något jag tror. :slight_smile:

Det med 1:1 vs skalning beror på vad man vill få ut. Exvis så ger 1:1 mer skärmyta medan skalning gör att det ser bättre ut.

Ja många program ligger efter, tog ju ett tag innan win systemikoner fixades också. aa är nog så i windows att man ska ändra i % och inte upplösning för då blir det inte den faktiska / optimala upplösningen för skärmen och gör att det ser bättre ut, förutom de program som inte hängt med i matchen då… i win 7 tror jag det var, då var det problem med att äldre programs meny och knappar inte gick att läsa för att omskalning inte fungerade i de programmen, hel tokig. så då fick man illa nog köra på ej optimal upplösning och allt blev istället suddigt och pixligt.