Testar du din jordfelsbrytare så som du skall?

Hur många i Bubblan testar sin jordfelsbrytare två gånger per år? Det är nämligen något du förväntas göra för en säker elmiljö hemma.

1 gillning

”Privat video”. Ligger den på YouTube så jag hittar den där?

Bostadsrättsförening, ligger ansvaret på föreningen eller på den boende?

@Esse kom på att det inte är någon bra idé att tipsa om att bada med en airfryer för att testa jordfelsbrytaren så han spelar in en ny video.

Förutom knappen så är det inte så dumt att testa att JFB:n löser ute i elanläggningen och inte bara lokalt i i JFB:n. Men det ju lite överkurs för hemanvändaren. Testaren kostar en bra slant.

Själv har jag bara en JFB i badrumsarmaturen (som har ett uttag). :blush:

Vet inte vem som har ansvaret. När vår lägenhet byggdes var jordfelsbrytare ett tillägg man fick betala extra för. Vi har det och Riksbyggen kollar den en gång om året. Hade velat ha 2, en separat för kyl och frys.

Varför skulle det vara ett dyrt instrument?

Jordfelsbrytare mäter ju summan av strömmarna i fas- och neutralledare och bryter då summan skiljer sig från noll, dvs du får en felström till jord. En vanlig jordfelsbrytare bryter väl vid 30 mA om jag minns rätt.
Således rätt lätt att testa i "fält", skapa en felström till jorden, så funkar ju testknappen i JFB:n också. Antar att det är en spole eller ett motstånd som skapar denna felström.

Jag har många jordfelsbrytare, några PSA:r, brukar rekommenderas att testa JFB:n samma dag som man ställer om klockan för att komma ihåg det :slight_smile:

Edit: Du kanske tänker på meggning, mätning med isolationsprovare, ett sådant instrument är dyrt.

1 gillning

Hehe, ja det räcker ju med en resistor som skapar 30 mA till jord. Finns inget enklare, kostar max en 5:a. :slightly_smiling_face:

Tänkte på ett fullständigt test som en elinstallatör gör innan driftsättning.
https://elma-instruments.se/kunskap-kurser/vart-att-veta/test-av-jfb

1 gillning

Det ska stå i stadgarna. Hos oss är den boende ansvarig för all eldragning i lägenheten.

1 gillning