Under lördagen eskalerade de landsomfattande “Tesla Takedown”-protesterna när en Tesla-butik i New York stormades av demonstranter.
Enligt Reuters samlades hundratals demonstranter utanför butiken, varav ett fåtal tog sig in, vilket ledde till att personalen tvingades stänga butiken. Polisen grep nio personer, men det är oklart vilka anklagelser de står inför. Vittnesmål och videor från platsen visar krossade glasdörrar och fönster.
“Tesla Takedown”-rörelsen har vuxit snabbt de senaste veckorna, med protester i flera stora amerikanska städer. Även i Arizona deltog hundratals personer i en demonstration utanför en Tesla-butik. Demonstrationerna har varit relativt fredliga och lugna, men incidenten i New York visar på en upptrappning.
Bakgrunden till protesterna är Musks ledarskap i Trump-administrationens Department of Government Efficiency (DOGE), vilket har resulterat i omfattande uppsägningar av federala anställda och avslutade statliga kontrakt. Demonstranterna uppmanar till bojkott av Tesla och försäljning av företagets aktier som en protest mot Musks inflytande i Vita Huset.
Tesla och Vita huset har inte kommenterat händelserna.
Tesla har haft det tufft under 2025, och en ny bil är nära lansering, och Elon Musk är förmodligen en av anledningarna till att det går så dåligt som det gör.
Försäljningen av Tesla i Tyskland har rasat med hela 76 procent på årsbasis i februari, och under förra månaden registrerades bara 1 429 Teslabilar i landet. En anledning till raset sägs dels vara Musks Hitler-hälsning på scenen, men även att han offentligt har gått ut och backat ytterhögerpartiet AFD. En annan faktor som kan spela in är att många potentiella kunder avvaktar med att köpa en ny Tesla i väntan på den nya Model Y.
Det är inte bara i Tyskland som Tesla har det tufft. I januari sjönk den totala försäljningen i Europa med nästan 50 procent. Tittar man på andra länder under februari, gick försäljningen ned med 26 procent i Frankrike och med 49 procent i Kina.
Logiskt, en ledare som spårat totalt och en ny modell av deras storsäljare. Det som blir intressant är väl Q2/Q3 för att se hur mycket som beror på Elon och hur mycket som beror på Juniper.
Tror det är en blandning faktiskt. Jag har två vänner som har bytt sina Teslor mot Kia nu istället och tre av dotterns kompisars föräldrar har bytt bil med på grund av Musk och det han pysslar med.
Sen hade väl Tesla någon fabrik på paus med för omställningen till Juniper med så det lär ju spela in i dessa siffror med. Men jag tror helt klart på en blandning av allt men hade ju varit trevligt om Musk inte fanns kvar i bolaget alls längre.
Intressant, vet du om de fick hyfsat betalt för sina bilar åtminstone? Hade jag ägt en Tesla nu, hade jag nog inte sålt den, utan låtit stormen lägga sig lite. Men jag tror att man skjuter sig själv i foten om man skulle gå och köpa en Tesla nu oavsett Juniper eller ej.
PK-drevet går fort när det väl tar fart. Fånigt att ifrågasätta en minister för en bil hon köpte för ett år sedan.
Jag ler varenda dag jag kör min Tesla, så sjukt fin att köra och tekniken är helt oöverträffad, men visst känns det skönt ur ett andrahandsvärde-perspektiv att det är en företagsbil och inte en bil jag köpt privat.
Verkligen! Finns säkert en och annan kinesisk Volvo bland ministrarna eller deras anhöriga, men nu är fokus på att dreva mot Tesla.
För några år sedan var det ett drev om en ministers anhörig som hade en dieseldriven pickup att "frakta tunga stenar" med. Troligtvis blåser detta över snabbare, eftersom det handlar om en politiker på högerkanten och då är det alltid lägre krav på moral.