Tesla Vision inte tillräckligt bra – Tesla får betala tillbaka 800 000 kronor

Från sajten:

Tesla påstod att kameror kunde göra jobbet lika bra som parkeringssensorer men får nu bakläxa av Allmänna reklamationsnämnden.

Med start våren 2022 beslutade Tesla att ta bort ultraljudsensorerna på sina bilar. Ultraljudsensorer är de små runda sensorerna fram och bak på våra bilar. Vanligtvis benämner vi dem som parkeringssensorer.

Tesla menade att kameror kunde göra jobbet lika bra och introducerade begreppet Tesla Vision. Men innan det kom på plats så fanns det ingen parkeringsfunktion överhuvudtaget och därefter har Tesla Vision kommit i två varianter – ingen av dem ersätter parkeringssensorfunktionaliteten enligt en kund som ville häva köpet.

Detta gick inte Tesla med på och ärendet hamnade hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden konstaterar att mycket riktigt så är inte Tesla Vision det kunden rimligen kunde förvänta sig. Detta efter att kunden provkört en Tesla-bil med parkeringssensorer ihop med löftet att bilen som kunden beställde skulle ha likvärdig funktionalitet – ja till och med bättre.

Nu anmodas Tesla hämta upp bilen från kunden samt betala tillbaka 800 000 kronor.

Se också skillnaden mellan Tesla Vision och vanliga 360-kameror

1 gillning

Osannolikt att Tesla följer ARN:s rekommendationer, eller?

Känns föga troligt. Fast man kan ju alltid hoppas.

Hmm... Jag har haft en Model 3:a med sensorer innan Tesla Vision släpptes. Nu har jag en 3:a utan sensorer. Jag tycker Tesla Vision är överlägset den gamla tekniken där man bara såg färgade bågar runt bilens hörn. Nu varnar den bl a för trottoarkanter längs sidan på bilen och man har en överblick runt hela bilen där man ser både föremål, djur och människor. Så jag fattar inte alls det här gnället om de borttagna sensorerna. Dessutom blir bilen snyggare utan de fula plupparna runt om stötfångarna.