Tesla-ägare ser sina försäkringspremier skjuta i höjden – inte på grund av bilarnas teknik, utan på grund av en våg av vandalism som riktats mot märket.
Att äga en Tesla har blivit en dyr affär, och det handlar inte bara om elpriser eller servicekostnader. Under de senaste månaderna har en våg av skadegörelse svept över USA, där Tesla-fordon blivit måltavlor för repningar, stulna däck och till och med mordbrandsförsök. Märkets koppling till Elon Musk och hans kontroversiella roll i Trump-administrationen har gjort Teslas till en symbol för protest.
Försäkringsbolagen reagerar snabbt. Enligt data från Insurify är Tesla Model 3 nu en av de dyraste bilarna att försäkra, med en årlig premie på 4 347 dollar – 86 procent högre än genomsnittet. Med fler skadeanmälningar ökar risken för försäkringsbolagen, och det märks direkt i plånboken hos Tesla-ägare.
Om trenden fortsätter ser försäkringskostnaderna ut att fortsätta öka – och det lär inte locka nya köpare.
kan inte nån ta ett reg nummer på en tesla och ett på en p2 , så alla som vill kollar vad de skulle kosta just för dig med den bilen , så ser vi hur mycket de kan skifta från stad till stad , boende , ålder , norr syd mfl vore fränt o se
kan ju skilja sjukt mycket på ålder bostad och stad , jag tänkte mig mera att alla skulle söka på samma bil , va vi får för olika svar på exakt samma reg nummer ( ja orkar inte söka så där bra som ni gjort haha )
Säga vad man säga vill, men trots att Tesla MY kan vara den bästa bil jag ägt håller den på att utvecklas till den ekonomiskt sämsta, inte bara bil, utan affär jag gjort.