Tesla-vandalisering driver upp försäkringspremier

Från sajten:

Tesla-ägare ser sina försäkringspremier skjuta i höjden – inte på grund av bilarnas teknik, utan på grund av en våg av vandalism som riktats mot märket.

Att äga en Tesla har blivit en dyr affär, och det handlar inte bara om elpriser eller servicekostnader. Under de senaste månaderna har en våg av skadegörelse svept över USA, där Tesla-fordon blivit måltavlor för repningar, stulna däck och till och med mordbrandsförsök. Märkets koppling till Elon Musk och hans kontroversiella roll i Trump-administrationen har gjort Teslas till en symbol för protest.

Försäkringsbolagen reagerar snabbt. Enligt data från Insurify är Tesla Model 3 nu en av de dyraste bilarna att försäkra, med en årlig premie på 4 347 dollar – 86 procent högre än genomsnittet. Med fler skadeanmälningar ökar risken för försäkringsbolagen, och det märks direkt i plånboken hos Tesla-ägare.

Om trenden fortsätter ser försäkringskostnaderna ut att fortsätta öka – och det lär inte locka nya köpare.

Via: Gizmodo

1 gillning

Man läser ju hela tiden om att Tesla har så hög premie. Kostar det verkligen 30 tkr att försäkra en Tesla utan vagnskada?

Misstänker det. Snart går de väl knappt att försäkra alls.

En 3:a kostar för mig ca 900 kr i månaden helförsäkring nu när vagnskadan är utgången.

Dyrt som fan.

Slog på en Tesla Model Y DM 2021, Länsförsäkringar kunde inte ge ett pris på webben och Trygg-Hansa ville ha 1900 kr/mån för 2000 mil/år. Saftigt!

kan inte nån ta ett reg nummer på en tesla och ett på en p2 , så alla som vill kollar vad de skulle kosta just för dig med den bilen , så ser vi hur mycket de kan skifta från stad till stad , boende , ålder , norr syd mfl vore fränt o se

Gjorde en snabbkoll på Compricer, Tesla vill endast Länsförsäkringar (1611/månad) och Paydrive försäkra (4115/månad).

Likvärdig P2, Länsförsäkringar 1201/månad, Paydrive 991/månad.

Så för mig är Tesla mellan 34% - 415% dyrare att försäkra. För en bil av samma årsmodell/hästkrafter.

Helförsäkring/2000 mil.

2 gillningar

Kollade upp lite olika 2022:or med helförsäkring hos Folksam, 2000 mil/år.

M3 SR RWD - 1 032 kr
M3 LR AWD - 1 075 kr
P2 LRSM - 691 kr
P2 LRDM - 787 kr
EV6 RWD - 569 kr
EV6 AWD - 626 kr

3 gillningar

kan ju skilja sjukt mycket på ålder bostad och stad , jag tänkte mig mera att alla skulle söka på samma bil , va vi får för olika svar på exakt samma reg nummer :smiling_face: ( ja orkar inte söka så där bra som ni gjort haha )

Skiljer extremt mellan bolagen också.

Senaste bilen jag hade helförsäkring på kostade allt från ca 2 500 kr/år till 30 000 kr/år beroende på bolag, det var en Honda med 140 hk.

Jag har Trygg Hansa. Många klagar på att dom är dyra, dom hade lägst pris för mig.

haha så sjukt !

Ja, men procentuellt borde det vara ungefär samma.

I @marges exempel är det också 34% dyrare med Tesla än P2. Precis som för mig.

2 gillningar

Intressant. Vad är då skatten på en Tesla av motsvarande som P2?

1 gillning

Skatten är 360 kr/år för alla elbilar.

2 gillningar

Samma för alla elbilar.

1 gillning

Säga vad man säga vill, men trots att Tesla MY kan vara den bästa bil jag ägt håller den på att utvecklas till den ekonomiskt sämsta, inte bara bil, utan affär jag gjort. :rage::disappointed_relieved:

3 gillningar

Når drevet lugnat sig så ökar värdet igen. Fortsätt köra väldens bästa bil och njut.

Jag gissar att effekten speglar kostnaden också?