Tesla slår upp portarna i Norrköping

Intressant att det kommer två modeller med fyrhjulsdrift. Ett stort plus i kanten, återstår att se vad priset blir.

1 gillning

…och när leverans sker. Skulle inte bli förvånad om leverans sker nästa sommar/höst.

Ja det är lite förvånande. För egen del tycker jag det är kul att bakhjulsdrift kommer tillbaka tack vare elbilarna.

Jag gillar det också skarpt. Men frågan är om olyckorna kommer gå upp. Enligt flera uppgifter har elbilar högre olycksfrekvens än fossilbilar. Spekulationerna har rört sig om att de är så hk-starka att vissa inte klarar av att köra dem. Men det kanske också handlar om bakhjulsdrift?

Har svårt för att tro att bakhjulsdrift spelar någon roll för det problemet. Dagens bakhjulsdrivna elbilar lär inte bete sig som en gammal 240 :wink:

Men är det inte det vi vill? Att de är som en 240…?:sweat_smile:. Du har såklart rätt, men en bakhjulsdriven bil är svårare för en amatör att köra om de helt plötsligt närmar sig gränsen.

Och något gör ju att elbilar är överrepresenterade i olyckor. Men kanske en viss typ som köper dem? Tidigare var denna typ sv förare inblandade i olyckor men spreds ut på många märken?

Tveksamt om det verkligen gäller på moderna bilar med antisladd och diverse andra system man aldrig riktigt förstår skillnaden på i broschyrerna :wink:
Framförallt på elbilar där effekten kan ställas om betydligt snabbare än på en fossilbil ?

Vad jag har läst så är det överrepresenterade för att folk inte är vana att köra bil som svarar så fort på gasen.

Jo, det är en kul bieffekt att bakhjulsdrift är tillbaka. Hade nog varit svårt även med dagens teknikframsteg att få en framhjulsdriven elbil utan torque steering.
Att fyrhjulsdrift inte är vanligare är nog ett sätt att hålla ner kostnaden.

1 gillning

Exakt, men vad är det som händer när de gasar? Kör de rakt fram och in i något eller överstyr bilen och de kraschar?

Jepp !
Bakhjulsdrift är ju också en betydligt enklare konstruktion. Att slippa Drivknutar till framhjulen borde hålla ner kostnaderna.

De där löser tekniken. Det är inga gamla jenkare vi talar om :wink:

Rakt fram tydligen. Försäkringsdata: Elbilar toppar skadestatistiken | SVT Nyheter

1 gillning

Det är väl både antisladd och antispinn även på elbilar?

Att säga bakhjulsdrift är dåligt är som att säga kamphundar är farliga. Det är den som styr som är problemet. :joy::joy:

4 gillningar

Jo så är det ju. En amatör med en pudel i kopplet ställer inte till med lika mycket som en amatör som har en kamphund i snöret…:roll_eyes::sweat_smile:

Kommer antagligen hamna över miljonen i pris :see_no_evil:

995 000 låter som en rimlig summa!

Edit: Inte rimlig för min ekonomi dock.

1 gillning