Tesla sänker priser med upp till 150 000 kr för Model 3 och Model Y

.... nu menade du att skicka detta till @xms67
Men jag är smickrad du tänkte på mig för stunden.

1 gillning

I did :slight_smile:

2 gillningar

81000kr för en farthållare? :exploding_head:

Båda i Nissan och Polestars fall ingår det väldigt mycket annat. Men det är de två bilarna som inte har det i grundpaketet.

Ingår garanterat i ett paket

Antagligen ingår den i ett paket med en massa annat.

Att model y enbart är 10k dyrare än Kia Niro är ju sjukt.
Om inte övriga märken gör något åt sina priser under året blir det en model y till 99,9% säkerhet

2 gillningar

glöm inte bort att ingen teslorna har stöd för carplay eller android auto...

2 gillningar

Varför är det sjukt?

Model y är större bil, visst så är senaste niro ett ordentligt lyft mot den gamla modellen men Kia är ändå Kia (äger själv Kia idag)

Niron känns inte alls värd sitt pris

Tesla Model Y får nästan jämföras med Kia EV 6 fall. Som alltså kostar 120 000 kr mer.

1 gillning

Det kan man tycka. :slight_smile:

Tycker att EV6 är en betydligt trevligare bil att köra än model Y.

edit: Men det kanske är ett spec-race på pappret som jämförs, då ger jag upp. :joy:

Tänkte på typ och storlek av bil.

Tesla Model Y: 4,8 m
Kia EV 6: 4,7 m
Kia Niro EV: 4,4 m

Laddning
Model Y och Kia EV 6 mer än 150 kW laddning
Kia Niro EV laddar med 80 kW.

Men skön att köra? Ja där slår ju de flesta bilar Teslan helt ärligt.

Nu tar du väl ändå i. Bara för du fick lite mothugg betyder inte det att att man inte får säga vad man vill.
Är ingen stor fan av Tesla. Finns många andra elbilar på listan som intresserar mig mer.
Men du var ju lite ute i diket i början av denna tråd och då reagerade folk.

1 gillning

Pao, vännen, vi måste prata om en sak. Och detta säger jag som en person som inte är så där överförtjust i Tesla.

På det här forumet finns det tusentals individer. Det finns alltid någon som kommer säga emot dig. Ibland flera. Ibland är det för att den tycker att du har fel, ibland är det för att du har rätt (det kan ju vara minst lika jobbigt) men det kommer alltid vara ett samtal. Det viktiga är att det samtalet förs på ett respektabelt sätt.

Och jag tänker lite så här. Om jag som har mina åsikter kan ha respektabla och fina samtal i politiker-tråden med @Erik och @katho som ju bekant är en smula mer åt motsatt håll på åsiktsspektrumet utan att vi vill kasta gamla Android-telefoner på varandra, så måste ju du även kunna fortsätta prata bilar här utan att känna att du blir attackerad av de som inte håller med.

Du är en fin tillgång till forumet. Stå på dig som om det gällde ett bättre begagnat kärnkraftverk :slight_smile:

4 gillningar

Ja precis. :slight_smile:
Och det är iaf för mig en av viktigaste sakerna vid val av bil.
Sen finns det andra som enbart ser det som ett verktyg för A-B och då är det såklart mindre viktigt.

Med risk för att vara konspiratorisk!
Kan denna sänkning av priserna kopplas till bonussystemet för Elon och andra höga chefer inom Tesla?

Jag vet inte hur de är utformade och förhoppningsvis så lär journalister göra jobbet om det nu är så.

En som inte har testat någon elbil förutom c40 inbillade jag mig att Tesla var också trevlig att köra. Det låter lite oroväckande för en som gillar aktiv bilkörning. :grinning:

Bra överblick by the way

När du säger aktiv bilkörning tänker jag på körglädje och det tycker inte jag är samma sak som skön att köra :slight_smile: Tycker teslas bilar är roliga att köra, få som gör det bättre i vardagsbilar imo. Men om komfort på motorvägen är att föredra så blir det kanske annorlunda, beror lite vilket håll man lutar åt :slight_smile:

5 gillningar

Ja, där var rätt ord. Körglädje heter det. :slight_smile: