Tesla öppnade idag upp sina laddare för övriga elbilar. Men det gäller endast några utvalda.
Målbilden är att alla laddare jorden runt skall öppnas upp för alla elbilar. Först ut var Norge och Nederländerna. Idag var det alltså dags för Sverige.
Men även om laddarna är öppnade så har inte appen anpassats fullt ut. Det vi måste göra för att kunna ladda som svensk i Sverige är att skapa ett konto i Tesla-appen. Därefter måste vi gå in och skriva in vår adress och telefonnummer samt lägga in ett betalkort. Därefter får vi upp valet att ladda med andra bilar än Tesla i appen.
Priset att ladda är skyhögt och tangerar Ionity-priser utan avtal. Just nu 7,6 kr per kWh. Priserna varierar dock lite beroende på tid och plats. Det kan kosta upp till 10 kr extra per minut om du står kvar efter att bilen är fulladdad.
Billigare med abonnemang
Genom att betala 129 kronor per månad minskar kostnaden med 2 kr per kWh. Medlemskapet har ingen bindningstid. För att inte missbruka det hela får vi endast ladda 5 gånger per dag på en Supercharger-station.
Så mycket kostar Tesla jämfört med andra laddoperatörer
Vi tar med operatörer som har framförallt 150 kW-laddare eller bättre.
Tesla: Ca 7,6 kr / kWh (Ca 5,6 kr /kWh med abonnemang som kostar 129 kr per mån. Ingen bindningstid) (Priset gäller Tesla Ystad 15.30 den 18 maj 2022)
Ionity: 8,7 kr / kWh (Ca 3,3 kr / kWh med abonnemang som kostar mellan 150 – 200 kr per mån beroende på bilmodell. 12 mån bindning)
Circle K: 6,29 kr / kWh
OKQ8: 5,99 kr / kWh
Eon+Clever: 5,25 kr / kWh
Övriga länder att öppna upp idag är Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike.
Lägg till dina adressuppgifter under Kontaktuppgifter.
Lägg till ett betal- eller kreditkort under Plånbok
Nu får du upp en bild längst upp i appen där det står “Ladda din elbil som inte är en Tesla“.
Står du vid en laddare så syns denna nu på kartan. Är du inte vid laddaren nu utan bara vill se vad som finns så får du navigera där du vill ladda och trycka “” längst upp i appen.
Tryck på laddplatsen i appen som du står vid.
Anslut sladden till bilen
Tryck igång laddaren genom att att välja rätt laddplats. Det består av en bokstav och en siffra och står på laddaren.
Därefter tar det några sekunder innan det är igång.
Notera att om du laddar fullt utan att avsluta laddningen och flytta bilen kan du åka på straffavgift på 10 kr per minut.
Priset är i genomsnitt 7,30 kr per kWh men varierar över dygn och plats. Det går att teckna ett abonnemang för 129 kronor i månaden för att få ner priset med 2 kr kWh till i genomsnitt 5,30 kr per kWh.
Parkera rätt
En annan viktig sak är att du måste vara vaksam så att du parkerar rätt sida om stolpen. Annars riskerar du blockera laddaren för någon annan. Du vet att du står på rätt sida genom att laddaren id-nummer i form av en siffra och en bokstav vätter mot bilen.
Är inte lite poängen med Teslas laddare att då slippa trängas med bilar från andra märken? Lär framöver vara en lång kö med Toyota, Hyundai, VW etc när man glider in med sin Model S.
Så länge folk har sina Ionityabb som medföljde deras bilar så kommer det inte bli lång kö eftersom det blir dyrare hos Supercharger. Om ett år när det är dags att förnya Ionityabbet så kanske det ser annorlunda ut med priserna, och då har Tesla hunnit bygga många fler Superchargerstationer.
Jag som Tesla-bilägare är iaf inte orolig.
Vi får snart en ny station i Malmö som kommer avlasta den i Löddeköpinge.
Det är ju så otroligt många laddare. Under den tiden jag filmade i Ystad så var det totalt tre Teslor som stod och laddare varav två var danskar och antagligen skulle över till Bornholm.
Det finns enorm kapacitet på alla dessa laddare som de byggt upp.
Naj. Det är bakom Jula @ Stora Bernstorp. Det är inte bekräftat att det är T som ska vara där, men ingen annan brukar smälla upp tjugo fundament på det viset.