Detta håller jag helt med om, principiellt. Grejen är dock här att det är inte ensamstående föräldern som är piskad att köpa en viss produkt för att han/hon måste vända på varje krona för att få vardagen att gå ihop.
Här är det tal om att välja eller inte välja Tesla, en bil med en skyhög kostnad som inte är aktuell för vem som helst. Där kan man enkelt välja en annan inom samma segment utan att missa på andra områden. Väljer man Tesla så sponsrar man Elon Musk och hans karriär.
Alternativen till Tesla är för dyra? Nu är det väl lite bakvänt, Tesla ligger definitivt i den dyrare klassen. Det scenariot du beskriver är inte något som kan appliceras på Tesla-köp.
Helt enig. Man måste bidra själv, när många gör det får det påverkan.
Här tror jag inte du har koll på läget riktigt. Om vi nu pratar elbilar är dom ju dyra där är jag helt med dig. Men i förhållande till andra märken och vad du får är Tesla väldigt prisvärda. Min fru hämtade ut en grundmodel av Tesla Model 3 som förmånsbil. Den kostade då 499 tusen (är nog lite billigare nu) i grundpris. Med lite tillägg som vinterdäck, dragkrok och färg blev det 550 tusen. För dom pengarna får du en bil som är svårslagen om man tittar på prestanda, kul att köra, infotainmentsystem, appen och ständiga förbättringar med uppdateringar. Det är det som gör att folk köper Tesla. Även om man starkt kritiserar och tycker illa om Elon.
Vi kollade på många andra bilmärken innan Teslan men dom var antingen för dyra eller tråkiga och intetsägande.
Men efter en provkörning i en Tesla förstår man varför dom säljer så många bilar. Dom är helt enkelt fantastiskt roliga bilar att köra och uppleva.
Då väger argumentet att Elon är en idiot ganska tunt och det är verkligheten för många. Sen kan folk döma och kritisera bäst dom vill.
Jag kör själv en Volkswagen ID 3 (som är fullutrustad) när jag inte får köra fruns bil och den ligger något under Teslan i pris men det är ljusår i prestanda, körglädje, infotainmentsystem och app mellan dom två.
Har även en granne som är vänsterpartister och kör en Tesla Model S.
Jag är inne på samma som @Hakan_Ander Det känns inte som du har riktig koll här. Tesla säljer så bra därför att det blir en bra totalekonomi. Klart billigare än många andra elbilar. Min Tesla är billigare per månad än min tidigare Volvo XC60. Här ska jag vara ärlig att säga att det såklart är osäkert då jag inte vet vad värdeminskningen blir. Men jag har gjort ett så seröst beräknande som möjligt. Jag tror jag kör mindre än många andra och det gör att andras kalkyl mot en Volvo XC60 blir ännu bättre.
Jag känner igen det här resonemanget från vissa i bekantskapskretsen. Man tror att Tesla är väldigt dyra, men verkligheten ser annorlunda ut.
Jag köper att Tesla kan vara prisvärda att äga över tid, helt klart, likväl som många andra elbilar.
Det du dock inte kan komma ifrån är att det är en stor summa pengar som måste investeras till en början om man vill ha en Tesla. Det summan är det långt ifrån alla svenskar som klarar av.
Min lilla kommentar handlade dock om att man får ju äga att man väljer att köpa en Tesla och med det att man sponsrar Elon Musk med allt vad det innebär. Jag anser att det helt klart går att välja andra alternativ men det är helt ok om man köper Tesla, man får ju dock som sagt äga det som det bidrar till.
Många kör ju leasing så det är ju då bara en viss tid de har bilen. Beroende på hur det utvecklar sig med Musk så kanske det kommer att stå en hel del osålda före detta leasingbilar i bilhallarna om några år. Kan ju bli så att andrahandsvärdet påverkas negativt om det blir så. Musk har ju sänkt nybilspriserna några gånger och det gör ju kanske att folk inte vågar köpa dessa då han enväldigt kan göra lite som han vill. Det händer mycket märkliga saker där över just nu och värre blir det kanske.
Det behöver väl inte vara höga hästar att tycka att det inte känns bra att sponsra Elon om man inte själv stödjer extremhögerpolitiska åsikter?
Som sagts tidigare så är det ju många länder och biltillverkare som säkert har en del skelett i garderoberna men just nu är det ju ganska lätt att avgöra var Elon står politiskt och om man vill stötta det eller inte. Upp till var och en att välja om man tar hänsyn till det eller inte.
Höga hästar var det ja Får passa på och påminna om att mitt inlägg var en snabb reflektion av fleras fäbless för att köpa Tesla men samtidigt spott och spe på Musk i annan tråd
Som sagt för ju alla göra som de själv vill men det tog tydligen hårt då det blev ett sådant liv
Gällande vad vi kör för bil så kör vi samma Skoda sedan åtta år tillbaka.
Det låter segt. Jag har åkt dit ett par gånger på att jag satt på parkeringsljuset när jag sitter och väntar. Sedan lämnar jag bilen och då är de ju på såklart. Litet problem och mer logiskt att det ska vara så. Möjligen kunde kanske ett litet pip komma, men men...
Ja, en liten varning ialf. Tidigare bilar, med vred, pep ju som tusan om man glömt och stänga av.
Är bilen, låst och ingen nyckel är i närheten borde ju alltid ljusen stängas av. Vet att läsbelysningen bak stängs av automatisk om den tändes under färd (vilket det gör för oss 99/100 gånger med småttigar bak ).
Sonen spelade match en gång och första timmen när de värmde upp satt jag i bilen med parkeringsljus. Sedan gick jag ock kollade på matchen och såg en bil med parkeringsljusen tända. Vilken idiot tänkte jag...