Jag hade bara läst och upptäckt en "knapp" på skärmen. Så Tesla har två sätt att justera farten till skyltad hastighet. Knappen på skärmen är lite pillig att klicka på så därav min glädje.
Aha, då är jag med
iPhonen kommer garanterat paja eller ha 0% batteri kvar när man är lååångt ute i skogen.
Smidigt att kunna bygga in key-card i skalet. För tjockt att lägga i skalet som det är
Jag har ett kort i plånboken. Men följer ditt projekt med intresse.
Klokt att ha teslakortet med sig. Jämför mobilen med en vanlig bilnyckel, mobilen känns inte alls lika pålitlig. Även om det är otorligt sällan det händer något med den.
Kul, ska se när jag tar tag i det
Nejdå är en iPhone. Jag kör endast mobilen och är riktigt gött.
Det finns ringar som går att använda istället för kort, telefon keyfob. Dom tar inte stor plats. Jag använder mest Teslas keyfob.
Tesla får fixa stöd för Apple Car key. Då går det öppna bilen utan att telefonen är laddad.
Är väl typ bara BMW som har det. Men de flesta bilar börjar ju få stöd för mobilnyckel.
Efter lite körning på underbart vita och hala vägar i och runt Stockholm har jag några reflektioner. Om det är bilens tyngd eller bredden på däcken vet jag inte med bilen har en liten halka som ingen av mina moderna bilar tidigare har haft. Det är inget som egentligen stör, men man känner hur däcken glider pyttelite när man kör i halka. Skulle kunna vara däcken rent allmänt, men jag har haft Nokias dubbfria i två omgångar tidigare utan detta fenomen. Tror det är bredden.
Teslabjörn pladdrar ju på något helt enormt i videon nedan om ett Snow Mode. Det är inget läge som man sätter på eller stänger av utan att när bilen känner av halka ställer den om sig och driver mer permanent med fyra hjul istället för i huvudsak med två. Det tycker jag man kan känna. Kör man lugnt och fint så blir det ett annat släpp i baken än om man gasat lite och provocerat bilen. Då har den känt av halkan och är mer fyrhjulsdriven. Intressant.
Har Tesla inget val som ger permanent fyrhjulsdrift ?
Den driver alltid lite även på framhjulen, men till vardags ganska lite. Det finns ett off roadläge(Terrängassistans) och slirstartsläge där fyrhjulsdriften blir mer permanent. Men det går inte att låsa en form av permanent fördelning mellan fram och bak..
En del tror att off roadläget är en form av Snow Mode men det läget är egentligen anpassat för lägre farter i annan terräng. Bl.a. stänger den av, eller minskar, antispinn/antisladd.
Provade köra loss ur snö (tvåhjulsdriven) fungerade fint.
Men Elon! Fixa mjukvarauppdatering så
även Y och 3s dörrar går att öppna via appen, precis som på X och S. Det går ju då det sitter en knapp på insidan.
!! Se inlägg nedan går att skifta knappar i appen! !!
Har frusit några gånger nu
Är det handtaget som frusit fast? Jag sprayade WD-40 på gångjärnet/pinnen där inne och än så länge har det fungerat.
Japp!, det är själva hantaget i sig, + och sen - grader. inte själva gånggärnet i sig, det går fint när väl isen är borta, men man kanske ska ge dom ett sprut
Och du kan knepet att trycka in några mm i framkant?
Näää, har jag missat, måste prova, alltså den som åker ut?
Jag brukar stänga av autoinfällning av backspeglarna (låter som de ska ramla av när det är mycket is.. (även från tidigare bilar)
Vem översätter? Tur att det är en video
Hittade detta på https://www.tesla.com/sv_se/support/winter-driving-tips
"Positionera torkarblad och speglar rätt
Om du förväntar dig mycket snö eller is bör du placera vindrutetorkarna i serviceläge och inaktivera automatisk infällning av backspeglarna för att motverka isbildning.
Vindrutetorkare i serviceläge: Välj ”Reglage” > ”Service” > ”Serviceläge för vindrutetorkare” > ”På”.
Wooooooouut!
Model 3 och Model Y: Du kan nu låsa upp förardörren genom Tesla-appen för att öppna den utan att använda handtaget. För att komma åt den här funktionen i appen: tryck och håll kvar på en av snabbreglagen som visas under din bil för att öppna vyn ”Anpassa kontroller”. Välj ”Lås upp dörren” och dra och släpp sedan funktionen på en av dina snabbkontrollplatser. Du kan nu låsa upp dörren med ett enda tryck på appens startskärm.
Tilllägg:
" Frysta eller täckta kupéluftintag:
För optimal kupévärme ska du ta bort all is, snö och skräp från kupéluftintaget vid vindrutans nederkant." Ganska självklart men iaf
Japp. Mycket effektivt.