Tesla model 3 jämförs med Volkswagen Passat i koldioxidutsläpp

Från sajten:
image

När Illustrerad Vetenskap ställde en Tesla Model 3 mot en dieseldriven Volkswagen Passat blev det en skillnad på 14 ton utsläpp under bilarnas livslängd.

Elbilarnas batterier är boven till att tillverkningen kommer upp i stora mängder koldioxidutsläpp. Nämligen 19 ton utsläpp enligt Illustrerad Vetenskaps studie med Teslas Model 3. En dieseldriven Volkswagen Passat stannade på 10 ton efter tillverkningen men så fort bilarna börjar rulla så närmade de sig varandras utsläpp.

I deras studie räknade de på att bilarna rullade 20 000 mil under tio års tid tillsammans med underhåll och skrotning. Enligt deras data blev utsläppen totalt 29 ton för Tesla Model 3 och totalt 43 ton för Volkswagen Passat.

Via: Allt om elbil

Källa: Illustrerad Vetenskap

1 gillning

Den här typen av uträkningar är ju väldigt komplexa även när man "bara" tittar på koldioxidutsläpp.

Räknar man dessutom med alla andra parametrar i de olika leden som lokala utsläpp (från avgasrör), partiklar från däck (elbilar är generellt tyngre), konsekvenser vid gruvbrytning och oljeproduktion osv så blir det nästan ogreppbart.

Undrar hur uträkningen ser ut om man laddar sin elbil med el producerad av kolkraftverk.

Hur bär man sig åt för att göra det?

Gjorde en snabb uträkning* som visar på att om du har en Model 3 long range och kör 1500 mil om året enbart på el producerad av kolkraft så motsvarar elen du laddar med cirka 3,8 ton koldioxid.

Model 3 Long Range 1980 16 kWh/10 mil 1.8

1.6kwh x 1500 mil = 2400 kwh

Kolkraftverk 1.3 kg Co2 / kwh

2400 x 1.3 kg = 3840 kg co2 / år

Det är mer co2 årligen än vad min Passat från 2006 släpper ut via avgasröret på 1500 mil, ca 3 000 kg.

• Siffrorna jag tagit är i princip bara första bästa svar på Google.
3 gillningar

Finns under ”Inställningar” i IONITY-appen :laughing:

1 gillning

Första träffen när jag googlade säger att kol släpper ut 850 gram/kWh. Stämmer det och övriga siffror i din uträkning är Passaten inte bättre rent utsläppsmässigt jämfört med el koldriven Tesla.

En alternativ uträkning.

3 gillningar

Hur ser uträkningen ut om du kör din Passat på råolja, utan katalysatorer och partikelfilter?

2 gillningar

Men en bil utan katalysator och partikelfilter är väl inte laglig att åka runt med?

Jo om den är tillverkad innan 1989. :joy::joy::joy:

1 gillning

Passaten i fråga sägs vara från 2006 så das ist nicht gut :laughing:

Jag såg inte att det var just den bilen som avsågs. Ska man göra ett sådant projekt måste man mappa om elektroniken om det överhuvudtaget ska gå att köra bilen då den bara kommer att gå i limp home mode utan dessa små detaljer. :joy::joy:

1 gillning

Det är väl ungefär lika sannolikt som att ladda sin elbil i Sverige med enbart kolkraft. Så en utmärkt jämförelse. :wink:

1 gillning

Snart växlar bönderna om och bygger mini kolkraftverk hemma och säljer ström. :joy::joy:

1 gillning

Haha , ville provocera lite bara :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Sverige är rätt unikt när det gäller produktion av koldioxidfri el tack vara vattenkraften och kärnkraften. Jag undrade hur siffrorna skulle se ut om en elbil laddades med el kol, fick en förfrågan och gjorde uträkningen. Det rullar trots allt omkring många elbilar i länder där kolkraft är den stora grejen.

Så du kan rulla på med din elbil med enbart döda laxar (vattenkraft), döda fåglar (vindkraft) och zombies som äter upp dina barnbarn ( pga mutationer av strålning fråm kärnkraft) på ditt samvete.

Nu måste jag bra säga ifrån.. Det är ju ÅLEN som dörr i massor i just vattenkraften och inte laxen. Skärpning för rätt ska ju vara rätt..! :wink: